Menü

Mit nézzünk novemberben? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

24 • 11 • 02Punkt

Novemberben sem maradunk izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen ismét számos múzeum és galéria várja remek tárlatokkal a látogatóit. Stalter György józsefvárosi fotói és az azokról készült festmények, Matécsa Dávid első hazai kiállítása, Cristina Kahlo fotográfiái, Szász Lilla és Rita GT közös tárlata, Bartis Attila portréi és a kortárs magyar fotóművészet néző-pontjai. 

Bartis Attila – Wayang Orang
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ
2024. szeptember 19. – december 1.

Bartis Attila legújabb anyagának képeiről így írt: A wayang jelentése jávaiul báb, a wayangan jelentése árnyék, a wewayangan pedig visszaverődés. Az orang jelentése egyszerűbb: ember. A wayang orang pedig egy színházi műfaj, de magába foglal jó pár más művészetet is, a táncot, a gamelán zenét, az irodalmat. A nagyjából kilenc órás előadás a két nagy eposz, a Ramayana vagy a Mahábhárata történetét meséli el. (...) Az első kiállítás idején hasonló körülmények között azokat az írókat fényképeztem, akik akár a legközelebbi barátaim voltak, akár csak távolról ismertük egymást, de valamiképpen meghatározták az akkori életem. (...) Most Jáván is azokat fényképeztem, akik valamiképp meghatározzák az ottani életem. A közeli barátaimat és távolabbi ismerőseimet. Van közöttük képzőművész és zenész, fotográfus és hajdani fotómodell, hitoktató és batikfestő, gimnazista és tradicionális jávai táncos, meg filmrendező a lányaival. Meg van közöttük nem jávai, aki ott él, meg nem jávai, aki csak meglátogatott pár napra.

0103

Fotó: © Bartis Attila: Wayang Orang

Szász Lilla & Rita GT: No Bread for Us
Liget Galéria
2024. október 10. – november 27.
Kurátor: Molnár Veronika

A No Bread for Us című kiállítás Portugália gyarmati és Salazar-korszakbeli történelmének vizsgálatától a mai Magyarország társadalmi berendezkedésének tanulmányozásáig ível. A kiállító művészek a nőket érintő elnyomás működési mechanizmusait tárják fel a fotó, videó és performansz eszköztárán keresztül. Szász Lilla a Captured Liberties (2018-) című projektjéből és a No Bread for Us at Men's Tables (2023-) című, erre a kiállításra készült új sorozatából mutat be részleteket. A No Bread for Us at Men's Tables című új sorozatában Szász arra keresi a választ, hogy mit jelent a nők számára a szabadság a mai Magyarországon. Rita GT portugál képzőművész praxisa az emlékezet, az identitás és az emberi jogok témáit járja körül, performanszaiban gyakran kísérletezik a különböző ételek, ehető elemek beemelésével. A kiállításon GT Unearthing (2021) című videóműve is bemutatásra kerül, amely tiszteleg „minden nő előtt, akit a férfiak gyarmati terjeszkedése magával ragadott, akik kénytelenek voltak elhagyni otthonukat—azok előtt az énekesnők előtt, akik egész életüket a földeken töltötték munkával, akik dalokat hoztak, akik elmentek és nem tértek vissza.” (Rita GT)

0103

Fotó: © Szász Lilla: Nincs Számunkra Hely / No Bread For Us At Mens’ Tables; Part from series No Bread For Us At Mens’ Tables (2023-), vetítés

Cristina Kahlo & Maciejka Art: Titkok az ágak között
TOBE Gallery
2024. október 16. – december 21.
Kurátorok: Bea Puskás és Tomas Opitz

A Titkok az ágak között című kiállítás Maciejka Art és Cristina Kahlo legújabb műveiből építkezik, amelyek a fotóművészet eszközeivel reflektálnak az ember és természet kölcsönhatásaira, interakcióira. A lengyel származású Maciejka Art hét éve él Mexikóban. Ezen évek alatt érdeklődését José María Morelos közösségére, egy kis oaxacai afro-leszármazott közösségre és a természet erejére összpontosította. A környéken fellelhető Hoja Santa nevű gyógynövény, mely mind a főzésben, mind a hagyományos mexikói gyógyászatban gyakori alapanyag, Maciejka műveinek is a kulcsmotívumává vált. A Mexikóvárosban született Cristina Kahlo az elmúlt négy évben egy olyan sorozaton dolgozott, amelyben a görög mitológiából ismert Daphné és Apolló történetét saját vizualitásával alkotta újra. Fényképein a központi tengely a fák körül forog egy új elbeszélő módot teremtve, amelynek a művész a Fák árnyékában nőttem fel címet adta. Art és Kahlo művei a különböző technikák vegyítésével és a képekbe való utólagos beavatkozások, intervenciók alkalmazásával jellemezhetőek. A kollázsolások és a fekete-fehér fényképek át- és kiszínezése kiterjeszti a Titkok az ágak között című kiállítás képzeletbeli világát. A művek kiemelik az ember és természet közötti interakciók mindennapos jelenlétét, miközben a fotókon egy feminin univerzum sokszínű szimbolikája is felsejleni látszik.

0103

Fotó: © Cristina Kahlo | Maciejka Art: Titkok az ágak között, 2024
a TOBE Gallery jóvoltából

Matécsa Dávid: A lét megfoghatatlan kincsei
Mai Manó Ház – PaperLab Galéria
2024. október 18. – december 08.
Kurátor: Baki László

Matécsa Dávid 1992-ben született Magyarországon, jelenleg Angliában él. Először alkalmazott fotográfusnak tanult, később felvételt nyert a londoni University of the Arts-ra, ahol a Fine Art Photography szakon folytatta tanulmányait. Képei az identitáskeresés köré szerveződnek, témáit a személyes múltból és jelenből származó helyszínek és tárgyak, illetve ezek felfedezései adják. Alkotói munkáját 2023-ban siker koronázta, amikor – egyedüli magyarként – a Paris Photo Carte Blanche Student díjának finalistája lett. A lét megfoghatatlan kincsei című sorozatában a belső világ felfedezésére és az élet láthatatlan értékeinek megértésére fókuszál. Fotói arra ösztönzik a nézőt, hogy észrevegyék a felszín mögötti, mélyebb jelentéssel bíró pillanatokat, és jobban értékeljék azokat, amelyek igazán fontosak. A PaperLab Galériában látható 15 kép az identitás és valahova tartozás összetett kérdéseit vizsgálja egy olyan személy perspektívájából, aki új környezetben próbál gyökeret ereszteni, miközben mély kötődést érez szülőföldje iránt.

0103

Fotó: © Matécsa Dávid: Részlet A lét megfoghatatlan kincsei című sorozatból

DIVAT. IKON. FOTÓ. Ikonográfia & kortárs divatfotó
Képező Galéria
2024. október 24. – december 1.
Kiállító alkotók: Kóti Réka, Krász Kira, Martin Wanda, Sutus Fanni
Kurátorok: Horváth Viktória és Somosi Rita

Munkáik a klasszikus művészeti stílusokból merítenek, és átültetik azokat a divatfotók világába. Martin Wanda romantikus hősnő portréi, Krász Kíra barokk “csavart testekkel” és túlzott, halmozó motívumokkal, Sutus Fanni reneszánsz nőportréit idéző képei, valamint Kóti Réka preraffaelita mestereket idéző nőalakjai mind arra szolgálnak, hogy rámutassanak arra, hogy a divatfotó mennyire gazdag és sokoldalú műfaj, melyben a klasszikus művészeti hagyományok és kortárs stílusok találkoznak. A kiállítás koncepciójának egyik fő célja, hogy megmutassa a divatfotókban rejlő művészi értéket és kifejezőerőt, valamint felhívja a figyelmet arra, hogy a divatfotók – a közhiedelemmel ellentétben – nem a fogyasztói társadalom terméke, hanem mélyebb művészeti üzeneteket is hordozhatnak magukban. A kiállítás így nemcsak a divat világába nyújtana betekintést, hanem arra is ösztönözne, hogy a látogatók a divatmagazinokban megjelenő fotókat új megvilágításban lássák, mint kortárs művészeti alkotásokat.

0103

Fotó: © Kóti Réka: Portré

Józsefváros – Város a városban. Stalter György és Botos Zoltán közös kiállítása
Szentandrássy István Roma Művészeti Galéria
2024. október 27. – december 22.

Stalter György műterme a Józsefváros. Ez a kerületi szociális mikroklíma is formálja identitását, művészi arculatát. Azontúl, hogy képsora ebbe a nyolcadik kerületbe kalauzol bennünket az alkotó környezetével való azonosulásáról és szembesüléséről is tudósít. A szubjektív kordokumentumként értelmezhető fotográfiák lejárt diafilmre készültek, így markáns, váratlan színvilág jelenik meg a sorozat egészén. Botos Zoltán festőművésszel közös kiállításuk sajtóanyagában így fogalmaznak: "Stalter György fotóalbuma a „nyockerről“ elemi erővel hatott ram. Addig a fotózás mint műfaj, nem is érdekelt. Amikor Gyuri a kezembe adta ezt az albumot, lapozgattam, és azonnal feltűnt a tökéletesen és tudatosan megkomponált képek sokasága. Azonnal tudtam, hogy itt nem egyszerű fotókról van szó, hanem magas színvonalú művészi képekről. Itt a kép szót kihangsúlyoznám. A másik dolog, ami nekem szembeötlő volt, azok a színek összhangja, ami egy-egy kép témája szerint kívánatos, és amit a mű megkíván. Rögtön arra gondoltam, hogy jó lenne ebből olajképet festeni a magam elgondolása szerint. Ebből az albumból végül is 14 festmény született."

0103

Fotó: © Stalter György: Részlet a Józsefváros című sorozatból, 2000–2009

0103

Fotó: Botos Zoltán festménye Stalter György Józsefváros című sorozata alapján

NÉZŐ-PONT
Random Galéria
2024. október 30. – november 21.
Kiállító alkotók: Diósi Máté, Földes Borbála, Ilyés Zalán, Koczka Viola, Kolozsi Bea, Olajos Ilka, Pataki Vukov Ágnes, Somogyvári Kata, Szami, Urbán Ádám, Varga Balázs
Civil kurátor: Brezina Kinga

A RANDOM egy kortárs művészeti szervezet, amely tagjai számára párbeszédet, bemutatkozást és aktivitást biztost, egy misszió, amely támogatja az alkotók művészeti tevékenységét, a művészeti munka kibontakozását, hazai és külföldi érvényesülésének lehetőségeit, valamint a fotóművészek és vizuális művészeteken alkotók alkotásainak megismertetését a hazai és nemzetközi érdeklődőkkel. Legújabb, NÉZŐ-PONT című kiállításának témája a szubjektív, nézői szempont bemutatása szakmai moderátor bevonásával. Civil kurátoruk betekintést nyerve tagjaik munkáiba, azokat önállóan leválogatja és kiállítóterükbe installálja – ezáltal, a fotográfián keresztül keresik a művész és befogadó közötti párbeszéd lehetőségeit. A mindennapjainkban tömegesen ránk zúduló vizuális „cunami” hogyan alakítja az egyén szelekciójat? Milyen képekre érzékeny egy laikus látogató? Hogyan fogalmazódnak meg benne gondolatok az alkotások révén? Milyen szubjektív szempontok, érzések és benyomások alapján szelektál?

0103

Fotó: © Urbán Ádám: Svetlana Jednorog, Fővárosi Nagycirkusz, 2017
Photo Rag Baryta nyomat dibondra kasírozva

Jegyzetek

Az októberi ajánlónk – amelyben még szintén találni novemberben is nyitva tartó remek fotókiállításokat – ezen a linken tekinthető meg.