Menü

„Semmi sem érdekesebb a valóságnál” – Mary Ellen Mark női sorsokat bemutató képei a Mai Manó Házban

25 • 10 • 14Punkt

2025. október 17. és 2026. január 11. között a Mai Manó Ház ad otthont Mary Ellen Mark: Női sorsok című kiállításának, amely az amerikai fotográfia egyik legmeghatározóbb alakjának életművébe enged betekintést. A tárlat a fotográfus több évtizeden átívelő munkásságából válogat: olyan ikonikus sorozatokat mutat be, mint a Ward 81, a Falkland Road, az Indian Circus vagy a Streetwise. Mary Ellen Mark empatikus, dokumentarista képei a társadalom peremén élő nők, gyerekek és közösségek életébe nyújtanak megrendítően őszinte betekintést, miközben a fotográfia humanista erejét hangsúlyozzák.

Mary Ellen Mark (1940–2015) a huszadik század második felének megkerülhetetlen amerikai fotóriportere. Szakmai pályafutása 1964-ben vette kezdetét, amikor elvégezte a Pennsylvaniai Egyetem Annenberg Kommunikációs Iskolájának fotóriporter szakirányát. Az ezt követő ötven évben mint dokumentarista fotográfus dolgozott. Egyéni stílusára jellemző az újító szándék, témaválasztásában pedig az összetett élethelyzetek ábrázolása került leginkább pályafutása homlokterébe. A személyiségábrázolásra való törekvés és a különböző marginalizált csoportok életének feldolgozása főként a női társadalom szemszögéből került bemutatásra.

Mark munkássága megelőzte a #MeToo és más mozgalmak által felerősített társadalmi figyelmet a nők bántalmazására és szenvedéseire. Számos projektjében részletesen ábrázolta azoknak a nőknek az életét, akik nehéz, fájdalmas, sokszor szinte elviselhetetlen körülmények között éltek. Szenvedélyes megfigyelőként egész életművét annak szentelte, hogy a fotográfia és a film eszközeivel feltárja mások sorsának alakulását, megörökítse emberségüket, és azt a szélesebb közönség elé tárja.

A hetvenes években bensőséges fekete-fehér sorozatot készített az Oregoni Állami Kórház 81-es kórtermében kezelt női páciensekről – az intézmény egyetlen zárt női osztályáról –, amelyet Ward 81 címmel könyvben is kiadott. 1981-ben jelent meg Falkland Road: Prostitutes of Bombay című albuma – egy úttörő munka a színes fotográfia terén –, amely a mumbaii vöröslámpás negyed szexmunkásainak életét mutatta be. Néhány évvel később könyv formájában megjelent Teréz anya kalkuttai Szeretet Misszionáriusai rendjéről készített sorozata, amely a közönség elé tárta a nagylelkűség ikonjának erejét és elkötelezettségét.

0103

Fotó: © Mary Ellen Mark: Teréz anya egy férfit etet a Haldoklók Házában, A Szeretet Misszionáriusai rend - Teréz Anya Nővérei, Kalkutta, India, 1980

0103

Fotó: © Mary Ellen Mark: Amanda és unokatestvére Amy, Valdese, North Carolina, USA, 1990

1983-ban találkozott Erin Blackwell-lel, ismertebb nevén Tiny-val, egy fiatal csellengő lánnyal, akit baráti közösségével, az utcán élő gyerekekkel együtt kezdett fényképezni. Ez az anyag bekerült az Oscar-díjra jelölt Streetwise című filmbe, majd később kibővült: egy második film és két könyv is született belőle, amelyek több mint három évtizeden át követték Tiny küzdelmét a szegénységgel és a drogfüggőséggel, valamint bemutatta a tízgyermekes anya szerepét mikroközösségében. Mary Ellen Mark figyelme újra és újra Amerika sötét arcára irányult és tudta, hogy hol találja ezt meg: ott bujkál a szegények, a prostituáltak, transzvesztiták és drogfüggők tekintetében.

„Fényképezd a világot olyannak, amilyen. Semmi sem érdekesebb a valóságnál.” (Mary Ellen Mark)

0103

Fotó: © Mary Ellen Mark: Batman és a kis Barbie-k, Toys R Us ünnepi felvonulás, USA, 2002

0103

Fotó: © Mary Ellen Mark: Tiny Halloween jelmezben, Seattle, Washington, 1983

0103

Fotó: © Mary Ellen Mark: Cayla és Mylee, Simmermon, Twinsburg, Ohio, 2001

0103

Fotó: © Mary Ellen Mark: Víziló és artista, Great Rayman Cirkusz, Madras, India, 1989

0103

Fotó: © Mary Ellen Mark: A Damm család az autójukban, Los Angeles, Kalifornia, USA, 1987

0103

Fotó © Mary Ellen Mark: Laurie a fürdőkádban, 81-es kórterem, Oregoni Állami Kórház, Salem, Oregon, USA, 1976

A kiállítás olyan képeket gyűjt egybe, amelyeket a fotográfus a 2000-es évek elején, archívuma rendezésekor válogatott össze. Ezek a felvételek életművének legemblematikusabb sorozataira utalnak vissza, és számos alkalommal jelentek meg olyan rangos lapokban, mint például a The New York Times Magazine, a Life vagy a Vanity Fair. Ezek a képek nem csupán pályafutásának mérföldkövei, hanem napjainkra már a történelem részévé váltak: a Ward 81Indian CircusStreetwiseThe Damm FamilyTwins című sorozatai vizuális kultúránk ikonikus darabjai.

Jegyzetek

Mary Ellen Mark: Női sorsok
Mai Manó Ház
2025. október 17. – 2026. január 11.
Kurátor: Anne Morin
Társkurátor: Baki Péter

Megnyitó: 2025. október 16., csütörtök, 18:00
A kiállítást Horváth M. Judit Balogh Rudolf-díjas fotográfus nyitja meg.