Mit nézzünk decemberben? – A Punkt fotókiállítás ajánlója
25 • 12 • 02Punkt
Decemberben sem maradunk fontos és izgalmas fotókiállítások nélkül, ezúttal is számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal és programokkal a látogatóit. Az egyéni- és csoportos kiállításokon olyan témákkal találkozhatunk, mint a függőség, az emberi test és a természet kapcsolata, a legjobb hazai természetfotók és egy szlovák-magyar életmű hazai bemutatkozása. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.
Tombor Zoltán – Lost & Found. Vallomások a függőségről
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ
2025. október 15. – 2026. január 18.
Kurátor: Mucsi Emese
Tombor Zoltán Budapesten élő és alkotó fotográfus. Nemzetközi pályafutását 2003-ban Milánóban kezdte, majd több éven keresztül New Yorkból dolgozott, ahol divatfotósként piacvezető magazinokkal és márkákkal működött együtt. Munkái számos hazai és külföldi kiadványban, kampányban és kiállításon szerepeltek. Tombor Nelli férje, Tombor Lujza apja. Hét éve felépülő függő. LOST & FOUND című egyéni kiállítása egyfajta önvallomás: alkalmazott és autonóm fotográfiai munkáin, valamint a családi archívumon keresztül végigvitt személyes beszámoló a szerhasználat éveiről, a kokain- és alkoholfüggőség szimbolikus jelenségeiről, a titkolózásról, a szégyenről, a kísértés különböző formáiról, az intenzív élethelyzetekről, a környezetében élők nehézségeiről és a függőségből való kilábalásról. Bár számára a fotográfia mindig is egyfajta önértelmezési és gondolkodási forma volt, ez az önismereti folyamat most először kerül egyértelműen előtérbe és válik meghatározó alkotói témává.
Arcodat keresem | Olasz Ferenc fotográfiái
Műcsarnok
2025. november 7. - 2026. január 18.
Kurátor: Tulipán Zsuzsanna
A kiállítás címe – Arcodat keresem – idézet az itáliai származású bencés apát, Canterbury Szent Anzelm (1033–1109) legismertebb művéből, a Proslogionból, amely éppannyira ima, mint vágyának kinyilatkoztatása Isten arcának megismerésére. Olasz Ferenc címválasztása bölcseleti szemléletű istenkeresésének önmeghatározása, tulajdonképpen a tevékenységének természetes leírása. Minden fényképe portré, amennyiben megőriz valamit, ami a távollévőt jelenné teszi. „Kincseket örökítettem meg, melyek az ezeréves Magyarország kultúrájának bizonyítékai, s melyek örökre emlékeztetnek (többnyire) ismeretlen mesterek Isten-dicséretére. Ezek a művészeti emlékek az egyetemes kultúra részei, egy hittel és tehetséggel megáldott nép, a magyarság üzenetét hordozzák. Képeim: meditációk… Hitről, csöndről, a lélek csöndjéről vallanak.”
Csáder Judit / Judita Csáderová. Pillangó szemmel
Magyar Fotográfiai Múzeum
2025. november 11. – 2026. január 17.
Varázslatos Magyarország – Az év természetfotósa
Magyar Természettudományi Múzeum
2025. november 19. – 2026. január 5.
Féner Tamás: „Írom vers, ahogy jön” – Szerkezeti játékok, konstrukciók. Konstrukciós játékok, szerkezetek
MNMKK Országos Széchényi Könyvtár, Budavári Palota F épület
2025. november 27. – 2026. március 31.
Kurátor: Füri Katalin
A 2010-es évektől látványos változás figyelhető meg Féner Tamás alkotói munkásságában. Egyik projektötlet a másikra épül, mégis mindegyik fotósorozat összegzés és lezárás is egyben. A személyes történetek, visszaemlékezések megidézésével párhuzamosan az utóbbi évtizedben Féner egy merőben új, absztrakt, konstruktív formarendszerrel kísérletezik. Fotókompozícióiban a tárgyak, geometrikus felületek szimbolikus jelentéssel bíró montázsokká, személyekhez, portrékhoz kapcsolódó attribútumokká válnak, máskor ugyanezek a formák a tiszta absztrakció játékos elemeivé változnak. L’art pour l’art, elvárásoktól mentesen. A kiállítás címe, „Írom vers, ahogy jön” is erről a spontán könnyedségről árulkodik. Az idézet a hetvenes években a Szentkirályi utcában működő bolgár zöldségestől származik. Féner Tamás a tiszta szerkesztésű kompozíciókhoz történeteket, olykor humoros anekdotákat rendel, amelyek a fotográfus spontán és játékos alkotói attitűdjére utalnak. A kiállításon látható fotográfiák elsősorban a konstruktivitás és a geometrikus szerkesztés jegyében készültek. A fekete-fehér kompozíciókat az idők során színes, játékos absztrakt képek váltják fel. A kiállítás előterében a szerző korábbi, hasonló szemléletű szerkezetes kompozíciói jelennek meg, így a látogató előtt kirajzolódik az egész életműben nyomon követhető konstruktív szerkesztési elv.
Claudia Fuggetti: Metamorphosis
Mai Manó Ház – PaperLab Galéria
2025. december 9. – 2026. január 18.
Kurátor: Baki László
A Metamorphosis központi témája az emberi test és a természet kapcsolata. A képek gyakran álomszerűek, misztikusak, és a valóság határain túlmutatnak, ezzel is kiemelve az átalakulás folyamatának titokzatos természetét. A képek szimbólumrendszere arra utal, hogy az identitás folyamatosan változik, és hogy az emberi létezés szoros kapcsolatban áll az őt körülvevő világgal. Az emberalakok itt nem uralják a tájat, hanem szemlélődő jelenlétükkel engedik, hogy a környezet alakítsa őket, ez a gesztus filozófiai dimenziókat is megnyit. Így a Metamorphosis sorozat a természethez fűződő viszonyunkat állítja középpontba, ahol Fuggetti azt vizsgálja, miként alakult ki az a távolság, amelyben a természetet már nem élő közegként, hanem háttérként, dekorációként vagy fogyasztható látványként érzékeljük. A PaperLab Galériában látható tizenhét kép nem kínál kész válaszokat, sokkal inkább csendes meghívás a szemlélődésre. Fuggetti célja, hogy a nézők újra felfedezzék a természethez fűződő belső kapcsolatukat, és elidőzzenek abban a szimbolikus térben, ahol a táj nem csupán környezet, hanem az emberi létezés kiterjesztése.