Menü

Biró Eszter kapta elsőként a Rosti Pál-díjat

20 • 02 • 25PUNKT

Biró Eszternek ítélte tegnap a szakmai zsűri az első Rosti Pál-díjat. A Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója a 2019. február 25-én megrendezett „Rosti160” emlékülésen jelentette be az új fotográfiai díj megalapítását, amelyet kétévente, februárban adnak át egy szakmai zsűri által legjobbnak ítélt fotókönyv alkotójának.

0103

Balról jobbra: Bíró Eszter és Vékony Dorottya a díjátadó után. Fotó: Vékony Dorottya

A februári dátum szimbolikus, Rosti Pál 1859-ben ekkor adományozta a múzeumnak dél-amerikai fotóalbumát, amit bátran nevezhetünk az első magyar fotóalbumnak. Az album természetesen nem a mai értelemben vett nyomtatott könyv volt, hanem egy kézzel kötött, eredeti fotográfiákat, pontosabban kontaktmásolatokat tartalmazó kötet. Rosti amerikai útját Alexander von Humboldt utazása, tevékenysége inspirálta. Fotókönyve egy másik példányát személyesen vitte, ajándékozta a nagy német természettudósnak és utazónak.

A díjazott művet „első alkalommal 2014-2019 között megjelent, magyar alkotók által összeállított munkák közül” választotta a zsűri, melynek tagjai voltak: E. Csorba Csilla, (Magyar Fotótörténeti Társaság), Lengyel Beatrix, (Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár), Peternák Miklós, (Magyar Képzőművészeti Egyetem, Intermédia Tanszék), Sándor Tibor, (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Budapest gyűjtemény) és Varga Benedek, (Magyar Nemzeti Múzeum).

 

0103

Bíró Eszter Fragments, 2014. Fotó: Bíró Eszter

A díj odaítélése rendszerének figyelemre- és követésre méltó érdekessége, hogy két lépcsős szakmai szűrő van beépítve, mivel nem a zsűri választja ki az alkotásokat, hanem azokat a szakma más mérvadó szereplői ajánlják. Az ajánlók 2019-ben: Barta Edit, (Mai Manó Ház, Punkt), Gellér Judit, (Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ), Istvánkó Bea, (ISBN könyv+galéria) és Fisli Éva, (Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtára). Az ajánlott munkák pedig a következők voltak: Bartha Máté: Common Nature (Közös Természet) (2014), Biró Eszter: Töredékek (2014) és Receptkönyv (2015), Klenyánszki Csilla: Pillars of Home (2019), Kovács Kristóf (Sajnos Gergely, helyszínelő), Szigeti Árpád (szerk). If I saw that in a gallery I would say, this is art.​  (2018-2019) és Vékony Dorottya: Humanotéka (2017).

A Biró Eszter munkája, a Töredékek, ahogy az alkotó megfogalmazza „öt, leszármazott nélküli nő 20. századi Magyarországát meséli el. Így olyan társadalmi problémák kerülnek történelmi kontextusba, mint a nők jogai a Rákosi rendszer után, a családon belüli erőszak és a társadalmi, kulturális szegregációk.” A zsűri indoklásában kiemelte: „Külön egy személyes archívumot épített fel, komplexen tekintve az egész történetre. Munkája tükre a muzeológusi munkának, de ugyanakkor túl is mutat rajta.”(MTI)

A PUNKT is figyelemmel kíséri a díjazott munkásságát, készítettünk a művésszel interjút, bemutattuk friss munkáját. Az ajánlott alkotások közül Klenyánszki Csilla könyvét és az If I saw that in a gallery I would say, this is art.​ című munkát szemléztük.

0103

Bíró Eszter Fragments, 2014. Fotó: Bíró Eszter

0103

Bíró Eszter Fragments, 2014. Fotó: Bíró Eszter