„Amerika leghíresebb ismeretlen fotográfusa” – Válogatás Evelyn Hofer képeiből
22 • 01 • 21Gyöngyösi Eszter
Találkozások a Kamerával címmel nyílt kiállítás a németországi Eschbornban Evelyn Hofer fotográfiáiból. A kiállítás 67 alkotást mutat be, amelyeket a fényképész az 1960-as és 1970-es években készített.
Hofer 1922-ben született Marburgban, Németországban. Eleinte zongoraművésznek készült, de miután a párizsi konzervatóriumba nem vették fel, inkább a fényképezés felé fordult. Számos jó nevű fotográfus tanítványaként képzése a médium elméleti és technikai aspektusaira egyaránt kiterjedt: nem csak esztétikát tanult, elsajátította a nagyítások előállításához szükséges kémiai ismereteket is. Karrierjében fordulópontot jelentett, amikor 1946-ban New Yorkba költözött, ahol Alekszej Brodovics, a Harper’s Bazaar akkori művészeti igazgatója felfigyelt rá, és szerkesztőségi fotográfusként kezdte alkalmazni. Ez a munka további megbízásokat eredményezett Hofer számára, olyan tekintélyes magazinoknál, mint a Vogue vagy a The New York Times.
Ahogy a kiállítás honlapján is olvashatjuk, Hofer később számos fotóesszét, illetve nagyszabású városportrét készített – többek között Washingtonról, New Yorkról, Londonról és Dublinról. Képeinek témái főleg különböző társadalmi hátterű és foglalkozású férfiak, nők és gyermekek voltak, portréi remek keresztmetszetet adtak a társadalomról.
Hofer fotográfiáin tükröződik alanyaival szembeni érzékenysége. Modelljeit mindig saját környezetükben, általában napi teendőik közepette örökítette meg. Legtöbbjük egyenesen a kamerába néz, és bár a képek előre megtervezettek, nem hatnak mesterkéltnek, sokkal inkább egyfajta nyugalom árad mozdulatlanságukból; a szereplők komfortosan érzik magukat Hofer társaságában.
„Mi, fotográfusok valójában saját magunkat fényképezzük a másikban – minden egyes alkalommal.”
Az 1960-as évek elejétől színes filmet is használt, ami abban az időben – annak ellenére, hogy a technológia ezt már levetővé tette – nem sok fotográfusról volt elmondható. Hofer minden felvételét előre átgondolta, megtervezte, ami részben maximalizmusából, részben pedig abból adódott, hogy kortársainak többségével ellentétben, nehéz, állványra szerelt középformátumú fényképezőgéppel dolgozott. Ez nem tette lehetővé a pillanatfelvételek készítését, ezért a munkafolyamat jelentős türelmet és figyelmet igényelt.
Egészen 2009-ben bekövetkezett haláláig folytatta a munkát, bár életében nem szerzett túl nagy személyes hírnevet. Ezért is nevezte Hilton Kramer műkritikus „Amerika leghíresebb ismeretlen fotográfusának.”
Evelyn Hofer – Encounters with the Camera
Deutsche Börse AG, The Cube, Eschborn
2021. október 8. – 2022. január 21.