Menü

„A fotózás a hangom” – Válogatás Ellen von Unwerth Polaroiddal készült divatfotóiból

22 • 12 • 04Punkt

Yuka Yamaji, a Phillips aukciósház európai fotóosztályának vezetője és a világhírű divatfotográfus, Ellen von Unwerth beszélgettek a művész Polaroiddal való hosszú távú kapcsolatáról. Az interjú magyar nyelven kizárólag a Punkton olvasható.

0103

Fotó: Steffen Kugler: Ellen von Unwerth © Steffen Kugler

A Phillips legújabb aukciója, az ULTIMATE Ellen von Unwerth exkluzív válogatást mutat be a híres divatfotográfus által készített polaroidokból. A London Photographs aukció részeként árverésre kerülő tételek bepillantást engednek a fotográfus azon kreatív folyamataiba, amelyeken keresztül meghatározó pillanatokat örökített meg az 1990-es és a 2000-es évek elejének szupermodell-fénykorából. A képeken a divatvilág legnagyobb nevei tűnnek fel, köztük Kate Moss, Claudia Schiffer, Naomi Campbell és Nadja Auermann.

A művek közül több kép is nemzetközi kiadványok – köztük a Vogue US és a Vogue Italia –megbízásai során készültek. Ez a válogatás von Unwerthet olyan történetmesélőként mutatja be, aki olyan narratívákat hoz létre, amelyekben a spontaneitás, az érzékiség és az örömteli életérzés jelenik meg. Von Unwerth azonnal felismerhető, erős és érzéki nőket ábrázoló képei először a Phillips párizsi galériájában voltak láthatóak november 7 és 11. között. Ezután Londonba utaztak, ahol november 16 és 22. között a 30 Berkeley Square-en mutatták be a polaroidokat, majd november 22-én a Photographs aukción kerültek árverésre.

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Like a Dude, Naomi Campbell and Claudia Schiffer, Paris Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 8.9 x 11.4 cm (3 1/2 x 4 1/2 in.) 1996
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £4,788
Note For Swish Jeans, 1996

Yuka Yamaji: A legkorábbi Polaroid az aukción 1987-ből származik.

Ellen von Unwerth: Igen, a Jump Over the Eiffel Tower (Ugrás az Eiffel-torony fölött) című munkám az egyik legelső divatfotózásom során készült.

YY: Hogyan örökítette meg ezt a dinamikus képet?

EvU: Azt az örömöt akartam kifejezni, amit a romantikus Párizsban való tartózkodás okoz. Ezért a képen látható párt egy trambulinon ugráltattam, és igyekeztem a megfelelő szögben elkapni a pillanatot úgy, hogy az Eiffel-toronnyal együtt lehessen őket látni. Számomra ez az alkotás a polaroidok varázsát foglalja magába. Annyi mindent megörökít egy apró képkockában – örömöt, energiát, mozgást, spontaneitást, és még az Eiffel-tornyot is.

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Jump Over the Eiffel Tower, Paris Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 11.4 x 8.9 cm (4 1/2 x 3 1/2 in.) 1987
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £6,300
Note For Paris Passion, July 1988

YY: Mi az, ami fontossá tette, hogy Polaroiddal készítse a képeit?

EvU: Az általam készített polaroidok közvetlen képet adtak arról, hogy milyenek lesznek a fotóim. Nem is olyan régen, 30 évvel ezelőttig nem voltak digitális fényképezőgépek, amelyekkel azonnal ellenőrizni lehetett volna az eredményt. A polaroidok azért is voltak fontosak számomra, mert ezek művészeti és egyedi alkotások. Eleinte kidobtam a polaroidokat, hiszen csak a filmre készült képek ellenőrzésére voltak ott, és rengeteget elajándékoztam belőlük, mivel az emberek mindig kérték őket. Egészen addig, amíg fel nem ismertem ezek értékét.

YY: Ez a Claudia Schifferről készült fénykép felhívja a figyelmet a vörös és kék színekre, amelyek a polaroidok sajátjai. Miért készült ez a kép?

EvU: A Miss America sorozatom egy 1994-es dél-franciaországi naptárfotózáshoz készült. Claudiának 12 különböző szerepet kellett eljátszania. Emlékszem, az egyikben olyan, mint egy tolvaj, aki felmászik a tetőre, ez pedig Sam bácsit (Uncle Sam) mintázta.

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Miss America, Claudia Schiffer, Saint Tropez Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 11.4 x 8.9 cm (4 1/2 x 3 1/2 in.) 1994
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £4,032

YY: Vannak polaroidjai a másik 11 szerepről?

EvU: Sajnos ez az egyetlen, ami megmaradt.

YY: A legtöbb fellelhető polaroid a kilencvenes években készült. Milyen jelentőséggel bír számodra ez az évtized?

EvU: Amikor elkezdtem kutatni a Polaroidjaimat a Phillips aukcióra, tényleg a 90-es évek ikonikus modelljeire próbáltam koncentrálni, vegyítve újabb hírességekkel és sorozatokkal. Ez volt az az időszak, amikor először kezdtem el a szakmában dolgozni, és ez az évtized még mindig a kedvenc emlékeim közé tartozik.

YY: Ez az 1993-as Polaroid a fiatal Kate Mossról inkább egy őszinte pillanat megörökítése, mint egy tesztfelvétel.

EvU: Igen, ez Miamiban készült, amint a kertben kávézik. Körülbelül 16 éves lehetett, közvetlenül a The Face címlapja után. Épp egy fotózáson voltunk ott az amerikai Vogue számára a legcsodálatosabb szerkesztővel, Grace Coddingtonnal.

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth Splendor in the Garden, Kate Moss, Miami Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 11.4 x 8.9 cm (4 1/2 x 3 1/2 in.) 1993
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £44,100
Note For Vogue US, 1993

YY: Ezzel szemben ez az 1995-ös munka egyértelműen egy fotózás próbafelvétele, és Kate egy bizonyos szerepet játszik.

EvU: Ez egy fotózás volt Kate-tel és Camilla Nickerson szerkesztővel az American Vogue felkérésére. Kate-et fiatal színésznőként képzeltük el Párizsban, aki nagy karrierről álmodik. Nagyon tetszett az a hatás, hogy egyszerre volt ott a való életben és a tévéképernyőn is. Rengeteg polaroidot készítettem, hogy a legjobb szögből örökítsem meg.

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Casting Kate, Kate Moss, Paris Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 8.9 x 11.4 cm (3 1/2 x 4 1/2 in.) 1995
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £4,788
Note For Vogue US, October 1995

YY: Az itt látható 20 polaroidból tizenhét 1987 és 1999 között készült, és csak három 2000 és 2005 között. Akkor hagyta abba a polaroidok készítését, amikor áttért a digitális fotózásra?

EvU: Bizonyos fotózásokon még mindig használom a Polaroidot. Régebben mindig ezt használtam az analóg fotózásokon, mivel ez volt az egyetlen módja a leendő képek előnézetének. Manapság már csak a kellemes érzés miatt használom. Sajnos a negatívot és pozitívot elválasztani képes instant anyagot szinte lehetetlen beszerezni; de még mindig van néhány a hűtőben, amelyeket különleges művészeti projektekhez tartogatok.

YY: A Polaroid továbbra is gyárt integrált filmeket, többek között az SX-70 és a 8x10-es filmeket.

EvU: Igen, néha a Polaroidok modern változatait használom, azokat, amelyek közvetlenül kipattannak, és azt a szép hangot adják ki. Szeretem furcsa minőségüket és „eltalált vagy elhibázott pillanataikat", mivel nem lehet ugyanúgy szabályozni az expozíciót, mint a régieknél. Szeretem a polaroidok spontaneitását; mindenki mindig izgatottan várja, hogy a kép megjelenjen.

 

0103

Fotó: ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Big Spender, Naomi Campbell and Stephanie Seymour, Los Angeles Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 8.9 x 11.4 cm (3 1/2 x 4 1/2 in.) 1991
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £4,032
Note For Vogue Italia, April 1991

YY: Mi volt a narratíva az 1991-es kép mögött?

EvU: Ezt a fotózást a Sweet Charity (Édes Charity) című film ihlette a Vogue Italia számára. A forgatáson ott volt az akkori legdögösebb modellek mindegyike: Naomi, Stephanie Seymour, Shana és Tatjana Patitz. A későbbi férjem játszotta a nagy költekezőt. Azonban nem voltam biztos benne, hogy ez olyan jó ötlet volt, mivel forgatás közben láttam, hogy az összes szexi lányt nézte, miközben megpróbálták magukra felhívni a figyelmet, pont úgy, mint a filmben.

YY: Hogyan jellemezné ezt a 20 polaroidból álló válogatást?

EvU: Azt mondanám, hogy a válogatás a legismertebb fotózásaimat tükrözi, beleértve a szupermodelleket, a Vogue számára készült divattörténeteket és az ikonikus hírességeket.

YY: Milyen helyet foglalnak el a polaroidjaid a szélesebb értelemben vett munkásságán belül?

EvU: A polaroidok különleges helyet foglalnak el az életművemben. Számomra ez a legspontánabb médium, mivel a polaroidok mindig elképesztő meglepetésekkel szolgálnak. A szívemben is különleges helyet foglalnak el; amikor a lányom kicsi volt, mindig hazavittem neki egy olyan Polaroidot, amelyet a képeimen szereplő híresség dedikált. Azt kell mondanom, hogy az ő gyűjteménye mostanra elég nagy lett.

YY: Végezetül, mit jelent számodra a fotográfia/fényképezés?

EvU: A fotózás a hangom. Ez a módja annak, hogy művészi szemmel megosszam a világról és a társadalomról alkotott elképzelésemet. Ez egyfajta nyelvtörő módja annak, hogy feljavítsuk és elbűvöljük a valóságot, remélhetőleg inspirálva az embereket most és az elkövetkező generációk számára is.

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Happy ! Nadja Auermann, Prague Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 11.4 x 8.9 cm (4 1/2 x 3 1/2 in.) 1994
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £4,032

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: The Red Baroness, Karen Mulder, Cannes Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 11.4 x 8.9 cm (4 1/2 x 3 1/2 in.) October 1991
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £5,292
Note For Vogue Italia

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Car Wash, Paris Hilton, Los Angeles Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 8.9 x 11.4 cm (3 1/2 x 4 1/2 in.) 2004
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £2,142
Note For GUESS, Fall 2004 Campaign

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Lovers, Karen Elson, Paris Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 11.4 x 8.9 cm (4 1/2 x 3 1/2 in.) 1997
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £2,142
Note For Vogue US

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: The Green Baroness, Nadja Auermann, Paris Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 11.4 x 8.9 cm (4 1/2 x 3 1/2 in.) 1994
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £5,040
Note For Vogue Italia

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Soaked, Girls in the Bath Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 8.9 x 11.4 cm (3 1/2 x 4 1/2 in.) 1992
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £6,300
Note For Vogue Italia

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Chimney Sweeper, Kate Moss, Paris Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 11.4 x 8.9 cm (4 1/2 x 3 1/2 in.) 1995
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £47,880
Note Vogue US

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: The Spy from the Cold, Nadja Auermann, Prague Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 11.4 x 8.9 cm (4 1/2 x 3 1/2 in.) 1994
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £3,276
Note For Vogue US

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Miami Blues, Kate Moss, Miami Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 8.9 x 11.4 cm (3 1/2 x 4 1/2 in.) 1993
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £20,160
Note For Vogue US, July 1993

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Swinging Berlin, Twins Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 11.4 x 8.9 cm (4 1/2 x 3 1/2 in.) 1998
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £3,024
Note For Vogue Italia

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Celebrity, Alessandra Ambrosio, Saint Tropez Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 11.4 x 8.9 cm (4 1/2 x 3 1/2 in.) 2005
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £4,410
Note For Victoria's Secret

0103

ULTIMATE ELLEN VON UNWERTH
Ellen von Unwerth: Kaffee Klatsch, Karen Mulder, Café de Flore, Paris Signed in ink on the verso. Unique colour Polaroid Type 100 print. Sheet: 8.9 x 11.4 cm (3 1/2 x 4 1/2 in.) 1994
Estimate £2,000-3,000
SOLD FOR £8,190
Note For Vogue US, 1994

Jegyzetek

A Phillips novemberi fotóaukciójának további tételeit és a leütési árakat ezen a linken lehet megtekinteni.