Mit nézzünk márciusban? – A Punkt fotókiállítás ajánlója
24 • 03 • 05Punkt
Márciusban sem maradunk izgalmas fotókiállítások nélkül, hiszen ismét számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal a látogatóit. Benkő Imre a szubjektív dokumentarista, Stalter György a New York-i képvadász és Mai Manó századfordulós műtermi képei. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.
Stalter György: New York–New York 1999-2017-2022-2023
FUGA – Budapesti Építészeti Központ
2024. február 21. – március 17.
Valós látomások | Benkő Imre a szubjektív dokumentarista
Műcsarnok
2024. február 23. - április 7.
Kurátor: Tulipán Zsuzsanna
Benkő Imre hat évtizedre visszatekintő fotográfiai életművének bemutatója a Műcsarnok 2024-es programjának első kiemelkedő eseménye. A térben és időben szerteágazó anyag három földrész húsz országát érinti, a hetvenes évektől napjainkig mutatja be az emberi viszonyok sokféleségét. A kiállítás az életmű teljességéből válogat: az 1975-ös World Press Photo díjnyertes felvételétől az ikonikus ózdi, budapesti és külföldi sorozatokon át, egészen a kínai utazásainak 2019-ben készített képekig. Művei egy csoportjában a szocialista múlt és az átmenet éveinek illúzióvesztettsége kerül szembe a hétköznapok vagy épp az ünnepnapok véletlenszerű, enigmatikus mozzanataival. Hosszú távú fotóesszéi, mint az ózdi kohászat leépítésének stációi, a Sziget fesztivál zabolátlan, ritualizált koncertpillanatai, vagy épp az ikerpárokról készített sorozata, az időben kibomló folyamatok részletgazdag regiszterét nyújtják.
Apáti-Tóth Sándor: Az idő kapujában – más dimenziók
Tihanyi Bencés Apátság Galériája
2024. március 1. – április 14.
Apáti-Tóth Sándor Cegléden született. Tizenhárom éves korától szerepeltek képei hazai és nemzetközi kiállításokon. Fényképeit ciklusokba rendezi: Etűdök, Jelek, Talált képek, Ecce homo, Csöndek, Atlantisz, Csendéletek és a mostani összeállítás: Az idő kapujában – más dimenziók. Korai munkáitól kezdve végigkíséri a szimbólumteremtés szándéka: képei az elsőleges látványon túl kínáljanak mögöttes tartalmakat is. Magáról így ír: „Fel kell mutatnom a szerelem-születés-elmúlás hármas alapélményét. Nagy, megrázó érzés. Hogyan kapcsolódott bennem egybe a három? Fiunk születésének másnapján boncolási fotók készítésére kértek fel. Sem előtte, sem utána nem vállaltam, képes sem lettem volna rá, de akkor...”
Munkássága első szakaszát 2008-ban, a 60. születésnapján, a Magyar Nemzeti Galériában megnyíló nagy önálló kiállításával zárta le. Jelentősebb egyéni tárlataink száma közel 90. A Magyar Művészeti Akadémia köztestületi tagja, a Magyar Arany Érdemkereszt kitűntetettje, Cegléd díszpolgára, a Tihanyi Bencés Apátságban is volt már kiállítása 2016-ban Atlantisz címmel.
Mai Manó fotográfiái
PaperLab Galéria – Mai Manó Ház
2024. március 5. – április 14.
Kurátor: Baki László
Az 1885-ben császári és királyi udvari fényképész rangot kapott Mai Manó (1855–1917) fényképészmester, szakíró és a gyermekfényképezés egyik legjobb hazai képviselője volt. Mai Manó univerzális módon viszonyult a fotográfiához, és tevékenységét nem szűkítette le a megélhetést biztosító, megrendeléseken alapuló üzletre. A fotográfia helyzetét, fejlődését teljes összefüggésrendszerében vizsgálta, és írásaival, lapszerkesztői, szervezői, közéleti munkájával, a hazai fotográfia közösségi kérdéseinek megoldásáért dolgozott. Egyik kezdeményezője volt a Magyar Fényképészek Országos Szövetségének, valamint 1906-tól alapítója és főszerkesztője A Fény című lapnak. A PaperLab Galériában kiállított 50 fotóból álló válogatásban olyan alkotásokat láthatunk, amelyeket Mai Manó fotográfus a budapesti műtermeiben készített a századforduló környékén.
Schreck Mo: Free Dance
Foton Galéria
2024. március 8–25.
Schreck Mo a székesfehérvári Szent István Király Múzeum szellemiségéből édesapja fotográfusi indíttatásával indult neki a világnak, hogy megkeresse a helyét emberként, nőként, fotográfusként, művészként. Nagy utat járt be mind földrajzilag, mind alkotóként, hogy aztán mára hazataláljon és megtalálja önmagát. Nyitott szemmel élt, érzékenysége a környezetre határtalannak bizonyult, de eljött lassan az ideje annak, hogy a maga láthatatlan belső világát is felfedezze. A benne rejtőzködő érzések, gondolatok, élmények, álmok előhívása minden külső hatásnál fontosabbá váltak. Ennek az érzelmi indíttatásnak köszönhetően a legújabb képei, amelyek lehelletfinoman lebegnek át a belső világból a valóságba. A fotográfia segített ebben a felfedezésében és megmutatkozásában. A kör bezárult, Mo hazatért.
A februári ajánlónk – amelyben még szintén találni márciusban is nyitva tartó remek fotókiállításokat – ezen a linken tekinthető meg.