Menü

„Minden egyes expozíció egyfajta morális kérdés is volt számomra” – beszélgetés Szabó Dezső képzőművésszel

25 • 03 • 06Kéri Gáspár

Szabó Dezső képzőművész 1967-ben született Keszthelyen. 1990 és 1997 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakos hallgatója volt, miközben a hagyományos festészeti technikákról idővel áttért a fotográfia médiumára. Munkáiban rendre kérdőre vonja a fotográfiai kép objektivitásának hitelességét, valamint a társadalom percepcióit a fotográfiák kapcsán. Valós látványokat rögzít ugyan, de a médiaképek vagy természeti jelenségek nyomán konstruált makettjei és mesterségesen előidézett effektjei gyakorta megtévesztően hatnak. A Mai Manó Házban főként modellezett látványokat bemutató Jelenség/Phenomenon című kiállítása április 6-ig tekinthető meg. Ebből az alkalomból beszélgettünk az alkotóval.

K.G.

A Magyar Képzőművészeti Főiskolára egy izgalmas időszakban léptél be, ahol festő szakon, Károlyi Zsigmond osztályában abszolváltad a tanulmányaidat. Monokróm festőként kezdted a munkásságodat, de idővel váltottál a fotográfia médiumára. Mi indokolta ezt a lépést? 

Sz.D.

A monokróm, radikális vagy redukcionista festészet főként médiumelmélettel, illetve önmagával foglalkozik, tehát alapvetően elméleti megközelítése mindannak, hogy mi a kép, illetve mi a festmény. Akinek nincs elméleti ismerete, vagy elszánt affinitása ahhoz, hogy miként közelítsen a monokróm műalkotásokhoz, nem is fog megérteni belőle semmit, amennyiben nincs meg a kellő tudása hozzá. Ez az egész a 20. századi modernista festészet irányzatainak az egyik végpontja vagy következménye. Vagyis nyilvánvaló eredménye, ahogy mondjuk Malevicstől és Mondriantól eljutunk a 60-as, 70-es évek fordulóján erre a pontra. Szóval logikus, hogy idáig jutunk, de mégis nehezen érthető. Azt gondoltam, hogy meg kellene ezt vizsgálni, hogy mások ezt az egészet kívülről hogyan értelmezik. És akkor másodpercek alatt átfutott rajtam a gondolat, hogy a kor vizuális nyelve nem más, mint a fotográfia. Ez már a 90-es években is egyértelműen így volt. Az persze még nem egészen ugyanaz a fotográfia volt, mint amiről ma beszélünk, de ez egy másik történet. Lényegében így vetődött fel, hogy akkor nézzük meg a fotográfiát. Közben elkezdtem elméletet olvasni. Szerintem Peternák Miklós vagy Sugár János óráján történt – mivel bejártam őket is hallgatni –, hogy szóba került Vilém Flussertől A fotográfia filozófiája, ami akkor jelent meg. Elmentem, megvettem és elolvastam, ahogy az akkor hozzáférhető alapműveket, Susan Sontag és Roland Barthes könyveit is. A végkövetkeztetésem ebből az volt, főleg Flusser nyomán, hogy a fotográfia nem művészet. Ha megérted belülről ezt az egészet, de tényleg nagyon mélyen, akkor van az, hogy nem te vagy használva egy eszköz által, hanem te vagy a felhasználó.

0103

Fotó: Process 002 (2008) © Szabó Dezső

K.G.

Hogyan alakultak az első próbálkozások a fotográfiával?

Sz.D.

Az első próbálkozások, hozzányúlások, ami szerintem nyilvánvalóan mindenkinél megvan, hogy belenyúl a fotográfiába, vagy a fotóalapú képekbe, képeslapokba. Fennmaradtak akkori munkáim, nem mind publikus. Aztán rákerültek a fotóalapú képek a festményekre. Ezek sem annyira ismertek, de megvannak a művek. Tehát ezek voltak az első próbálkozások. Ami engem ebben az egészben foglalkoztatott, hogy a fotó mint médium, mint tárgy, mint kép, mint print, önmagában álljon meg, és ne egy mix médium, vagy valamilyen eszköz legyen, amit kilyuggatunk, átfestünk, vagy ráragasztunk valamire. Ennél többet akartam. Közben a gyakorlatban megtanultam fényképezni, illetve elkezdtem bizonyos motívumokat fotózni. Ami nagyon fontos volt mindig is, hogy minden egyes expozíció egyfajta morális kérdés is volt számomra. Meggondolni, hogy van-e értelme lenyomni a gombot, és nem csak úgy, ahogy egy amatőr, vagy egy profi teszi, akinek az a dolga, hogy lövöldöz a géppel. De vajon én miért fényképezek, és mit fényképezek le, és mi ezzel az egésszel a célom? Minden egyes expozícióról beszélni persze erős túlzásnak hat, de mégiscsak egy komoly kérdés volt számomra, hogy mindezt miért is teszem.

K.G.

Lassan két évszázada, hogy a fotográfia, mint objektív képalkotó eljárás, felkínálta a lehetőséget a festészet számára, hogy megszabadítsa magát a valóságábrázolás kényszere alól. A festészet és a fotográfia azóta is reflektál egymásra, hovatovább folytonos kölcsönhatásban van. A te munkásságod esetében pedig úgy érzékelem, hogy bár a médiumod évtizedek óta a fotográfia, de ma is inkább festőként gondolkodsz.

Sz.D.

Bár nem dúl bennem állandó háború ezzel kapcsolatban, azért a kétely folyamatosan bennem van. A fotográfia születésétől kezdve az egy kettős probléma, hogy a képfelületen lévő információt, amit az agyunk konstruál, azt miként érzékeljük. Vagy tudatában vagyunk-e annak, hogy amit nézünk, az valójában egy médium. Tehát valamilyen információhordozó dolog, és hogy minden kép absztrakció, a festmény is. A festménynél talán egyértelműbb ez a dolog, hiszen, ha közel lépünk hozzá, akkor ott ecsetvonásokat, mozdulatokat látunk, meg színeket felpakolva. Ugye a művészettörténet különböző korszakaiban ez vagy nagyon elment az illuzionizmus irányába, lásd az úgynevezett fotorealista vagy hiperrealista amerikai vonalat, vagy ellenkezőleg, a totális absztrakcióig jutott. Tehát ez az állandó harc a szöveg és a kép között, vagy a kettőnek az időnként kialakuló egyensúlya állandóan foglalkoztatott engem is. Tulajdonképpen az érdekelt, hogy miként működik a fotográfiai médium, ezért muszáj volt feltennem ezeket a kérdéseket újra és újra, majd megtalálni azokat a képi formákat, amelyek ezt fel is mutatják. Vagy egyenesen bele vannak kódolva a munkáimba.

0103

Fotó: Process 013 (2008) © Szabó Dezső

K.G.

A munkáiddal hová pozícionálod magad a kortárs művészet koordinátarendszerében?

Sz.D.

Nekem mindig fontosabb volt az, hogy amit csinálok, azzal rendben legyek, mint az, hogy karriert építsek. Huszon-, harmincéves koromban azt gondoltam, hogy először le kell tennem valamit az asztalra. Aztán majd nézzük meg, hogy ez mire elég. Vagy elég jó vagyok-e ahhoz, hogy mondjuk elfogadtassam magam. Aztán rájöttem arra, hogy egy szűk, maroknyi csoporton kívül mind Magyarországon, mind máshol a világban nem igazán értik, hogy én miről gondolkodom. De ugye ezzel nem vagyok egyedül. Van egy fősodor, amit tulajdonképpen akadémizmusnak is hívhatunk, amire évtizedek múlva talán ugyanúgy fognak az emberek visszatekinteni, mint a 19. századi akadémizmusra: hogy tök érdektelen. Ami mellett viszont megszülettek azok a dolgok, amelyek fontosak lettek, vagy fontosak lesznek. Vagy nem. Szóval én jól elvagyok a saját kis kertecskémben.

K.G.

Mindeközben a munkáidban is következetes vagy.

Sz.D.

Persze, az egyik gondolat vagy probléma a másikból következik, és valóban, tulajdonképpen mindig megkapom dicséretnek, hogy konzekvens vagyok. A kiállításom is – ami jelenleg a Mai Manó Házban látható – nem a semmiből keletkezett, hanem volt egy dolog, ami már régóta foglalkoztatott, most pedig lehetőség nyílt rá, hogy azokat a pontokat, amik eddig valamennyire azért láthatóak voltak, összekössem egy kiállításban egy egybeolvasható felvetéssé.

0103

Fotó: Biró Dávid
Enteriőrkép – Szabó Dezső: Jelenség című kiállítása a Mai Manó Házban

0103

Fotó: Biró Dávid
Enteriőrkép – Szabó Dezső: Jelenség című kiállítása a Mai Manó Házban

K.G.

A Mai Manó Házban látható Jelenség/Phenomenon című kiállításod koncepciójáról mit lehet tudni? Milyen időszakot ölel fel az anyag és milyen típusú munkáidra koncentrál a tárlat?

Sz.D.

Újnak semmiképp nem mondható a dolog, hiszen az utolsó expozíciók, amik diára vagy negatívra készültek, azok 2014-esek. Ugye ez a Vulkán című sorozat volt, amit megelőzött a Trafóban bemutatott Magasfeszültség, illetve a Szent Elmo tüze a Vintage Galériában. Minimum tízéves program volt, hogy ezzel a 6x7-es középformátummal fotózva nagyméretű képeket csináltam egy sajátos installációs formában, miközben videók és egyebek is készültek. És akkor ez félbeszakadt, torzóban maradt különböző okok miatt. Meg hát ezek nagyon drága, hosszú projektek. Fél évig, vagy akár évekig épít az ember egy berendezést, meg kísérletezik vele. Közben hiába mond bárki bármit, a kortárs művészeti piac, hogy is mondjam, inkább szimbolikusan létezik, és hát ez is volt az oka, hogy félreálltam. Kinek csinálok én nagyon drága luxus tárgyakat, ha annyi pénz nem jön vissza belőle, amennyiből előállítom? De nem csak ezek a művek vannak – a tizenegy, fizikailag nagyméretű tárgyból hét látható a kiállításban –, hanem az egész Jelenség/Phenomenon anyagnak az a lényege, hogy ez a korszak, ahová eljutottam, ennek már voltak előzményei a makettes munkáimban. Tehát én nem úgy dolgoztam, mint mondjuk Thomas Demand, aki színes papírokból hajtogat konstruktív, tulajdonképpen főleg belsőépítészeti tereket, hanem a kezdet-kezdetétől elkezdtem használni különféle filmes látványeszközöket, csak kicsiben. Tehát a színes fényektől a füstgépen vagy a ködgépen keresztül a pirotechnikai anyagokig sok mindent. A tornádót például víztölcsérrel oldottam meg, szóval volt egyfajta izgalom és érdeklődés bennem ezeknek a jelenségeknek a létrehozása irányába, ami kicsit belelógott a tudományos kérdésfelvetésekbe is.

K.G.

Jeff Wall nyilatkozta valahol, hogy a jó művészetnek valamilyen módon tükröznie kell saját létrejöttének folyamatát is. Ez nálad mintha egészen konkrétan megjelenne azon munkáid esetében, amelyekkel felfeded a készítés folyamatát is.

Sz.D.

Mindig csodálattal töltöttek el a tudományos kísérletek a különféle laborokban, ahol modellálják akár a föld mágneses terét is, ami például egészen elképesztő látvány. Idővel a makettes, dokumentarista munkáim készítése közben felvetettem, hogy jó, de mi van akkor, ha a szemcsés kisfilmet felváltom nagy felbontású középformátumú, 50-es érzékenységű diára, a makett pedig csak egy jelkép vagy szimbólum lesz arra, hogy mellette bizonyos jelenségekre fókuszáljak. Mert ezek a dolgok műteremben lemodellezett természeti jelenségek, tehát nem igazi tájak, nem a természetben létrejött valós jelenségek.

0103

Magasfeszültség V/I (2012) © Szabó Dezső

K.G.

Ezt megelőzően voltak, akik valóságosnak hitték a fotográfiáidon látható tereket, tájakat, jelenségeket?

Sz.D.

Az első évek kiállításainak az volt az egyik izgalmas tapasztalata, hogy sokan, az úgynevezett szakmai közönségből is, azt hitték, hogy amit csinálok, az valamiféle appropriation art, tehát hogy fogtam valahonnan egy médiaképet, és annyit tettem vele, hogy tenyérnyi méretről felnagyítottam mondjuk 120x180-ra, vagy még nagyobbra. Ezt az egész balhét tulajdonképpen a fotográfia mediális hitelességének a kérdése, illetve ez a tévedés vitte el.

0103

Fotó: Biró Dávid
Enteriőrkép – Szabó Dezső: Jelenség című kiállítása a Mai Manó Házban

0103

Fotó: Biró Dávid
Enteriőrkép – Szabó Dezső: Jelenség című kiállítása a Mai Manó Házban

K.G.

Amennyire tudom, jelenleg is analógra dolgozol, tehát nem igazán érintett meg az ezredforduló időszakának digitális váltása a fotográfiai médiumhasználatban.

Sz.D.

Analóg fényképezőgéppel tíz-tizenegy éve nem sütöttem el egyetlen képet sem. De persze azóta megy a Cameraless anyagom, illetve feldolgozom azokat a munkákat, projekteket, amikhez időről-időre visszatérek. Még mindig vannak például nagyméretű anyagok, vagy ott van a tizennégy négyzetméteres Landscape, amit tizennyolc évig készítettem 1996 és 2014 között. Illetve a Sun Observatory, amin huszonhárom évig, 1996-tól 2019-ig dolgoztam. Gyakran visszanyúlok tíz, tizenöt, húsz évvel ezelőtti problémákhoz, mert mondjuk nem volt lehetőségem eddig megmutatni őket. De ez nem azért van, mert nem jut eszembe semmi. Talán nem lineáris időszemléletben létezem. Valószínűleg a magjában már minden megvolt korábban, és amíg van időm, egy csomó mindent össze tudok rakni, amiből egyre nyilvánvalóbb logikai rendszer keletkezik.

0103

Magasfeszültség V/V (2012) © Szabó Dezső

K.G.

A Mai Manó Házban megrendezett kiállításon van olyan munkád, ami most látható először?

Sz.D.

A félbemaradt vulkános projektből van három nagy mű, azt senki nem látta eddig. Ahhoz kapcsolódik egy hatrészes, kisebb méretű sorozat Infrared címmel, meg egy hétrészes sorozat, illetve egy triptichon is. Tehát a Vulkánhoz tartozik egy csomó werkszerű anyag. A többi mű elszórtan és több évtizedre széthúzva látható volt már valahol. Először elkezdtem gondolkodni, hogy mit lehetne csinálni ezzel a kiállítótérrel, mi lenne célszerű, ami végeredményben egy értelmes gondolat vagy mondat. És hát a tarsolyomban volt ez a Jelenség/Phenomenon problematika, ami egyébként kiterjeszthető, mert vannak még művek, amelyekkel mindez folytatható. De úgy gondolom, hogy ez a kiállítás kerek és egész, összeolvasható dolog lett.

Jegyzetek

Szabó Dezső: Jelenség
Mai Manó Ház
2025. február 20. – április 6.
Kurátor: Pfisztner Gábor