Mit nézzünk szeptemberben? – A Punkt fotókiállítás ajánlója
25 • 09 • 03Punkt
Szeptemberben sem maradunk fontos és izgalmas fotókiállítások nélkül, ezúttal is számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal és programokkal a látogatóit. Az egyéni- és csoportos kiállításokon olyan témákkal találkozhatunk mint a koreai fotóművészet, a Fortepan privátképei, a mindennapok dokumentálása vagy a Békéscsabai Fotófesztivál. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.
Fortepan ABC + AI
Kieselbach Galéria
2025. augusztus 27. – szeptember 19.
A Kieselbach Galéria új kiállítása műtárgyak helyett a XX. századi magyar történelem betűvel írt jeleneteinek sűrűjébe kalauzol a Fortepan fényképei és a mesterséges intelligencia segítségével. Boldog békeidős álmodozás, nosztalgikus, retró időutazás, jelképpé váló hétköznapi momentumok és meghökkentően abszurd helyzetek, a felhőtlen szórakozás pillanatai és szívbe markoló történelmi drámák dokumentumai. A kiállítás Tamási Miklós Fortepan ABC című első könyvén alapul, amelyet most jelentetett meg a Kieselbach Galéria. A közel hatszáz felvétel közül 95 látható a kiállításon. Az ábécérendbe állított témakörök mentén felsorakoztatott fényképeket Tamási Miklós értő, szellemes, képeket olvasni tanító magyarázatai kísérik. A felvételek pedig helyenként megmozdulnak, látszólagos, hamis vagy nagyon is valódi élettel telnek meg – a mesterséges intelligenciának köszönhetően. Privát Magyarország az új korszak szemével nézve.
Békéscsabai Fotófesztivál 2025
2025. augusztus 21. – szeptember 26.
Békéscsaba immár harmadjára ad otthont a régió egyik legizgalmasabb kulturális eseményének, a Békéscsabai Fotófesztiválnak, melynek célja a kortárs és alkalmazott fotóművészet bemutatása helyi, országos és nemzetközi alkotók részvételével. A fesztivál eseményeként a Munkácsy Mihály Múzeumban nyílik meg Martin Gábor és lánya, Martin Wanda közös kiállítása, melyet már a Mai Manó Házban is bemutattak. Gábor fotói a hatvanas–nyolcvanas évek békéscsabai mindennapjait idézik fel, míg Wanda London fiataljainak világát mutatja be, különleges párhuzamot teremtve az egykori Békéscsaba és a jelen Londonja között. Számos kiállítással készülnek a szervezők: Imre György Időlenyomatok című tárlatán a fotográfus egyedi látásmódján keresztül követhetjük a múló idő nyomait, a főtéren majd a Magyar Sajtófotó Kiállítás nyílik, emellett a Csabagyöngye Kulturális Központban szeptember 13-tól látható lesz Bánkuti András Punkok című tárlata is. Hídvégi Péter Egy mosoly című fotókiállítása a Békés Megyei Könyvtárban, míg az Aradi Fotóklub–Márvány Fotóműhely közös tárlata a Lencsési Közösségi Házban nyílik meg.
Nunchi – A csend hatalma
Mai Manó Ház
2025. augusztus 30. – október 5.
Kurátor: Molnár Zoltán
Kiállító művészek: Park Byung-moon, Jang Jong-woon, Kim Mi-kyoung, Moon Sang-wook és Han Hee-joon
Valahol Koreában. Molnár Zoltán: Dél-Korea, 2023 – Benkő Imre: Észak-Korea, 1984, 1989
Mai Manó Ház
2025. augusztus 30. – október 5.
Kurátor: Baki Péter
Benkő Imre (1943–) és Molnár Zoltán (1973–) a magyar kortárs dokumentarista fotográfia megkerülhetetlen alakjai. Pályájuk egy pontján összekapcsolódtak és azóta is szoros barátságot tartanak fenn. Számos tanár-diák kapcsolatot hordoz a magyar fotótörténet még a 19. századból is, és ezekből sok virágzó mester-tanítvány viszony született. Kettejük kapcsolata ugyanakkor nem telepedett rá műveikre. Benkő Imre erős vizuális ereje megmutatkozik bárhol is jár a világban, de ma már nem nehezedik Molnár Zoltán alkotásaira. Immáron két dokumentarista fotográfus kiforrott képi megoldásait látjuk. A Távol-Kelet pedig mindkettőjüket vonzza. Benkő még mindig járja Kína nagyvárosait, Molnár pedig Dél-Koreában találta meg azt a kultúrát, melyhez nem csupán vizuálisan, de lelkileg is csatlakozni tudott. És ez a személyes elköteleződés nem hiányozhat egy nemzetközileg nívós fotósorozatból sem.
Szami: diary.
Pikszis Kultúrpont
2025. szeptember 1. – október 4.
Kurátor: Csontó Lajos
A diary. egy napról napra frissülő fotográfiai naplónak indult 2019-ben. A képek egymás után, spontán feltöltése Instagramra hozta magával a felismerést, hogy valami kezd összeállni, és koherens egységbe rendeződni. Az Instagramon megjelenő lokáció (Somewhere on Earth) arra utal, hogy a sorozatban fellelhető tárgyak, helyek, szituációk, portrék és jelenségek bárhol a világon megtalálhatóak. A snapshotos fény használata arra hivatott, hogy a hétköznapi történéseket kiemeljék a környezetükből, és ezáltal új jelentéstartalommal írják át azokat. A napról napra készített és folyamatában publikált képek egy olyan sorozatot kezdtek el kirajzolni, melyben újabb és újabb szekvenciák mutatták meg magukat. A felismerés, hogy ezek a látszólag összefüggéstelen képek koherensen működnek, nem csupán formai motívum, mivel különbőző szelekciókban más és más rendezőelv alapján teljesen diverz módon reflektálnak egymásra. A diary. fotósorozat klasszikus dokumentarista munkának indult, ami fotóesszevé terebélyesedett a munkafolyamatban. A képanyag nem hivatott arra, hogy válaszokat adjon, inkább, hogy kérdéseket vessen fel és már ismert és könnyen értelmezhető dolgokra mutasson rá új értelmezési mechanizmus(ok) alapján.
De szeretnék az erdőben fa lenni...
TOBE Gallery
2025. szeptember 3. – október 4.
Kurátorok: Puskás Bea és Tomas Opitz
Kiállító művészek: Hajba Lídia, Kontha Dóra és Orbán Tekla
A De szeretnék az erdőben fa lenni... című kortárs képzőművészeti kiállítás három fiatal művész eltérő indíttatású, de hasonló elméleti irányokat megcélzó művészetét mutatja be. A kiállítás címében felismerhető dal egy szerelmi bánatról szóló népdal, melynek elbeszélője bánatában fává akar változni, hogy majd lángokba borulva képes legyen kigyógyítani a gyarló világot. Ahogy a dalban, úgy a kiállításon bemutatott műalkotásokon is végigvonul az átváltozás motívuma, melyeket az érzéki tapasztalás kiterjesztése, a cselekvőképesség növelése, illetve a természettel való újraegyesülés és a gyógyulás vágya ösztönöz. A kiállításon dolgozó művészek és kurátorok nőiségüket és az ebből fakadó látásmódjukat mindvégig gyújtópontként kezelték.