Menü

Mit nézzünk szeptemberben? – A Punkt fotókiállítás ajánlója

25 • 09 • 03Punkt

Szeptemberben sem maradunk fontos és izgalmas fotókiállítások nélkül, ezúttal is számos múzeum és galéria várja új tárlatokkal és programokkal a látogatóit. Az egyéni- és csoportos kiállításokon olyan témákkal találkozhatunk mint a koreai fotóművészet, a Fortepan privátképei, a mindennapok dokumentálása vagy a Békéscsabai Fotófesztivál. Ezekre a tárlatokra mindenképp érdemes ellátogatni.

Fortepan ABC + AI
Kieselbach Galéria
2025. augusztus 27. – szeptember 19.

A Kieselbach Galéria új kiállítása műtárgyak helyett a XX. századi magyar történelem betűvel írt jeleneteinek sűrűjébe kalauzol a Fortepan fényképei és a mesterséges intelligencia segítségével. Boldog békeidős álmodozás, nosztalgikus, retró időutazás, jelképpé váló hétköznapi momentumok és meghökkentően abszurd helyzetek, a felhőtlen szórakozás pillanatai és szívbe markoló történelmi drámák dokumentumai. A kiállítás Tamási Miklós Fortepan ABC című első könyvén alapul, amelyet most jelentetett meg a Kieselbach Galéria. A közel hatszáz felvétel közül 95 látható a kiállításon. Az ábécérendbe állított témakörök mentén felsorakoztatott fényképeket Tamási Miklós értő, szellemes, képeket olvasni tanító magyarázatai kísérik. A felvételek pedig helyenként megmozdulnak, látszólagos, hamis vagy nagyon is valódi élettel telnek meg – a mesterséges intelligenciának köszönhetően. Privát Magyarország az új korszak szemével nézve.

0103

Fotó: Fortepan / Danassy Károly: Budapest, VI.; 1938. #210295

Békéscsabai Fotófesztivál 2025
2025. augusztus 21. – szeptember 26.

Békéscsaba immár harmadjára ad otthont a régió egyik legizgalmasabb kulturális eseményének, a Békéscsabai Fotófesztiválnak, melynek célja a kortárs és alkalmazott fotóművészet bemutatása helyi, országos és nemzetközi alkotók részvételével. A fesztivál eseményeként a Munkácsy Mihály Múzeumban nyílik meg Martin Gábor és lánya, Martin Wanda közös kiállítása, melyet már a Mai Manó Házban is bemutattak. Gábor fotói a hatvanas–nyolcvanas évek békéscsabai mindennapjait idézik fel, míg Wanda London fiataljainak világát mutatja be, különleges párhuzamot teremtve az egykori Békéscsaba és a jelen Londonja között. Számos kiállítással készülnek a szervezők: Imre György Időlenyomatok című tárlatán a fotográfus egyedi látásmódján keresztül követhetjük a múló idő nyomait, a főtéren majd a Magyar Sajtófotó Kiállítás nyílik, emellett a Csabagyöngye Kulturális Központban szeptember 13-tól látható lesz Bánkuti András Punkok című tárlata is. Hídvégi Péter Egy mosoly című fotókiállítása a Békés Megyei Könyvtárban, míg az Aradi Fotóklub–Márvány Fotóműhely közös tárlata a Lencsési Közösségi Házban nyílik meg.

0103

Fotó: © Toldi Emese

Nunchi – A csend hatalma
Mai Manó Ház
2025. augusztus 30. – október 5.
Kurátor: Molnár Zoltán
Kiállító művészek: Park Byung-moon, Jang Jong-woon, Kim Mi-kyoung, Moon Sang-wook és Han Hee-joon

A nunchi a koreai élet egyik alapelveként értelmezhető. Ez egyfajta intuitív érzékenység, amely képessé teszi az embert arra, hogy megértse mások érzéseit, gondolatait és nonverbális jelzéseit. A kiállítás a kölcsönös párbeszéd jegyében jött létre. A különböző időben és térben született alkotások mögött álló fotográfusokat a közös gondolkodás igénye kapcsolja össze. Ez a fajta együttműködés olyan kooperációt eredményez, amely során az eltérő látásmódok és koncepciók fokozatosan egymáshoz idomulnak. A kiállított művek olyan kérdéseket vetnek fel, amelyek az alkotókat személyesen is foglalkoztatják, mégis közös térben, egy időben válnak láthatóvá.

0103

Fotó: © Moon Sang-wook: Életvíz, 2015

Valahol Koreában. Molnár Zoltán: Dél-Korea, 2023 – Benkő Imre: Észak-Korea, 1984, 1989
Mai Manó Ház
2025. augusztus 30. – október 5.
Kurátor: Baki Péter

Benkő Imre (1943–) és Molnár Zoltán (1973–) a magyar kortárs dokumentarista fotográfia megkerülhetetlen alakjai. Pályájuk egy pontján összekapcsolódtak és azóta is szoros barátságot tartanak fenn. Számos tanár-diák kapcsolatot hordoz a magyar fotótörténet még a 19. századból is, és ezekből sok virágzó mester-tanítvány viszony született. Kettejük kapcsolata ugyanakkor nem telepedett rá műveikre. Benkő Imre erős vizuális ereje megmutatkozik bárhol is jár a világban, de ma már nem nehezedik Molnár Zoltán alkotásaira. Immáron két dokumentarista fotográfus kiforrott képi megoldásait látjuk. A Távol-Kelet pedig mindkettőjüket vonzza. Benkő még mindig járja Kína nagyvárosait, Molnár pedig Dél-Koreában találta meg azt a kultúrát, melyhez nem csupán vizuálisan, de lelkileg is csatlakozni tudott. És ez a személyes elköteleződés nem hiányozhat egy nemzetközileg nívós fotósorozatból sem.

0103

Fotó: © Molnár Zoltán: Szöul, Gyeonggi-tartomány, Dél-Korea, 2023

Szami: diary.
Pikszis Kultúrpont
2025. szeptember 1. – október 4.
Kurátor: Csontó Lajos

A diary. egy napról napra frissülő fotográfiai naplónak indult 2019-ben. A képek egymás után, spontán feltöltése Instagramra hozta magával a felismerést, hogy valami kezd összeállni, és koherens egységbe rendeződni. Az Instagramon megjelenő lokáció (Somewhere on Earth) arra utal, hogy a sorozatban fellelhető tárgyak, helyek, szituációk, portrék és jelenségek bárhol a világon megtalálhatóak. A snapshotos fény használata arra hivatott, hogy a hétköznapi történéseket kiemeljék a környezetükből, és ezáltal új jelentéstartalommal írják át azokat. A napról napra készített és folyamatában publikált képek egy olyan sorozatot kezdtek el kirajzolni, melyben újabb és újabb szekvenciák mutatták meg magukat. A felismerés, hogy ezek a látszólag összefüggéstelen képek koherensen működnek, nem csupán formai motívum, mivel különbőző szelekciókban más és más rendezőelv alapján teljesen diverz módon reflektálnak egymásra. A diary. fotósorozat klasszikus dokumentarista munkának indult, ami fotóesszevé terebélyesedett a munkafolyamatban. A képanyag nem hivatott arra, hogy válaszokat adjon, inkább, hogy kérdéseket vessen fel és már ismert és könnyen értelmezhető dolgokra mutasson rá új értelmezési mechanizmus(ok) alapján.

0103

Fotó: © Szami: Részlet a diary című sorozat képeiből, 2019–

De szeretnék az erdőben fa lenni...
TOBE Gallery
2025. szeptember 3. – október 4.
Kurátorok: Puskás Bea és Tomas Opitz
Kiállító művészek: Hajba Lídia, Kontha Dóra és Orbán Tekla

A De szeretnék az erdőben fa lenni... című kortárs képzőművészeti kiállítás három fiatal művész eltérő indíttatású, de hasonló elméleti irányokat megcélzó művészetét mutatja be. A kiállítás címében felismerhető dal egy szerelmi bánatról szóló népdal, melynek elbeszélője bánatában fává akar változni, hogy majd lángokba borulva képes legyen kigyógyítani a gyarló világot. Ahogy a dalban, úgy a kiállításon bemutatott műalkotásokon is végigvonul az átváltozás motívuma, melyeket az érzéki tapasztalás kiterjesztése, a cselekvőképesség növelése, illetve a természettel való újraegyesülés és a gyógyulás vágya ösztönöz. A kiállításon dolgozó művészek és kurátorok nőiségüket és az ebből fakadó látásmódjukat mindvégig gyújtópontként kezelték.

0103

Fotó: Kontha Dora: Floral fusion III, 2025
Analóg fotográfia, Archív pigment nyomat 75.4 x 50 cm keretezve
a TOBE Gallery és Kontha Dora jóvoltából

London Katalin: HINENI
FUGA Budapesti Építészeti Központ
2025. szeptember 5–28.
Kurátor: Szarka Klára

A HINENI egy különleges kiállítás, amelyen 38 színes egész alakos és 38 fekete-fehér profilportré kerül bemutatásra. Ahogy Bán András műkritikus a kiállítást kísérő album esszéjében írja: a képek „megtépázott, de szeretett műveltségünk érvényes művelői”-ről készültek. A fotókon olyan ismert és elismert személyiségek szerepelnek, mint Feldmár András, Dés László, Kulka János, Für Anikó, Herendi Gábor, Lukács Miklós, Korniss Péter és Závada Pál. A tárlat központi eleme a közel 150 oldalas, kétnyelvű album, amely a kiállított fotókat is tartalmazza. Az album vizuális-narratív kettőssége révén egyedülálló élményt nyújt: Feldmár András előszava, Bán András értelmező esszéje, valamint a szerző vallomása is olvasható a kötetben.

0103

Fotó: © London Katalin: Korniss Péter