Menü

0103

Fotó: Book Section, Paris Photo 2025

Kihirdették a Paris Photo – Aperture PhotoBook Awards 2025-ös fődíjasait

25 • 11 • 14Punkt

Ezekben a percekben hirdették ki a 2025-ös Paris Photo–Aperture PhotoBook Awards díjazottjait, azt az elismerést, amely évről évre a fotókönyv kitüntetett szerepét ünnepli a fotográfia történetében. Az idei évben az Aperture több mint ezer beküldött könyvet fogadott ötvenöt országból, a szakmai zsűri pedig szeptember közepén, három intenzív napon át vitatta meg New Yorkban, mely kiadványok kerüljenek a rövidlistára. Idén két magyar alkotóért is izgulhattunk.

A nemzetközi zsűrit Brendan Embser (Aperture), Florian Koenigsberger fotográfus, Paul Moakley (The New Yorker), Anna Planas (Paris Photo) és Keisha Scarville képzőművész alkották. A harminchét kiválasztott kötetet a nagyközönség a Paris Photo standjain láthatja november 13. és 16. között, ezt követően pedig nemzetközi turnéra indultak, amelynek egyik első állomása a Printed Matter lesz New Yorkban 2026 januárjában. A mai napon az alábbi három fő kategóriában hirdettek győzteseket: Photography Catalog of the Year, First PhotoBook Award és PhotoBook of the Year.

0103

Fotó: Book Section, Paris Photo 2025

PHOTOBOOK OF THE YEAR
The Classroom by Hicham Benohoud
Loose Joints Publishing, Marseille, France / London, Design by Loose Joints Studio

A Classroom Hicham Benohoud ikonikus fekete-fehér sorozata, amelyet az 1990-es évek elején kezdett el Marrakechben, egyszerre dokumentum és kreatív lázadás egy merev, posztkoloniális oktatási struktúrával szemben. Benohoud ekkor középiskolai rajztanárként dolgozott, és – sok diákjához hasonlóan – frusztrálónak élte meg a kötöttségeket. Hogy oldja a monotonitást, a tanórákat spontán fotóműhellyé alakította: négyórás órái így váltak a játékos vizuális kísérletezés és a gyakorlati tanulás színterévé. A sorozat 1992 és 2002 között készült képei a diákokat mutatják, akik improvizált díszletek előtt, papírból hajtogatott ketrecek mögött, egymásra pakolt iskolapadokon, hulahopp-karikákkal vagy kartoncsövekből, műanyag zsákokból készült abszurd jelmezekben pózolnak, arcuk olykor szándékosan elrejtve. A képek egyszerre humorosak és mélyen emberiek: a korlátozott anyagi lehetőségek között született kreatív energiákról mesélnek. „Ez a könyv teljesen megállított” – mondja a zsűri tagja, Florian Koenigsberger. – „Mindenekelőtt az alkotói leleményesség vonzott benne. Példa arra, hogyan lehet a lehető legjobbat kihozni abból, amid van. Gyönyörű perspektívát ad arra, mire képes a képzelet.”

0103

Fotó: Hicham Benohoud: From the series The Classroom, 2025

FIRST PHOTOBOOK AWARD
A Study on Waitressing by Eleonora Agostini
Witty Books, Turin, Italy, Design by Massimiliano Pace

Eleonora Agostini A Study on Waitressing című kötete – melynek anyagát nyáron a Mai Manó Házban is bemutatták – időszerű és sokrétegű vizsgálata annak, milyen szerepeket kényszerülnek magukra ölteni a nők a munkaerőpiac önreprezentációs elvárásai között. Agostini konceptuális megközelítése fiktív képeken keresztül bontakozik ki: a pincérnő alakját saját édesanyja alakítja. A könyv hat fejezetre tagolódik, mindegyik rövid, szaggatott ritmusú kép-szekvenciákból épül fel, amelyek rétegről rétegre világítanak rá a gesztusok, mozdulatok és viselkedésformák látszólag jelentéktelen részleteire.

A vizuális anyagot félig átlátszó oldalak tagolják, ezek vezetik át az olvasót az egyes részek között, és apró, kézzel írt olasz nyelvű feljegyzéseket rejtenek Agostini édesanyjának anyanyelvén. A nő mosolyának közelképeit soroló képsor közepén a könyv hirtelen vált, és egy kézikönyvszerű szöveg következik arról, hogyan kell egy pincérnőnek kinéznie, öltözködnie, beszélnie és viselkednie. A kötet visszatérő mondata — „Mindig mosolyogjon beszéd közben” — rideg emlékeztetőként bukkan fel újra és újra: a vendégnek mindig igaza van.

A projekt középpontjában Agostini édesanyja áll, akinek testtartásai, mozdulatai és viselkedése fókuszpontként szolgálnak. Ez a figura az identitás látható és rejtett aspektusainak feltárására szolgál, hangsúlyozva a mindennapi interakciókban betöltött társadalmi szerepeket. Az éttermi környezet mikrokozmoszként működik, ahol a test közvetít a megfigyelő és a megfigyelt között, kiemelve a mindennapi életben rejlő teatralitást. Az A Study on Waitressing a munka és a magánélet, a sebezhetőség és az erő, a nyilvánosság és a privát szféra, a megfigyelő és a megfigyelt, valamint az anya és a lánya közötti kapcsolatot vizsgálja. Maga a kötet a különleges, hajtogatott borító és a többféle – néhol elegáns színekkel is kiegészülő – papírból álló belív révén könyvtárgyként is élményt nyújt lapozgatójának. Az album a mostani díj mellett 2024-ben elnyerte a Lensculture nemzetközi pályázat Legjobb fotókönyv díját, 2025-ben pedig bekerült a rangos Les Rencontres d’Arles Book Awards döntősei közé.

0103

Fotó: © Eleonora Agostini: Cím nélkül, 2021

PHOTOGRAPHY CATALOG OF THE YEAR
Generalized Visual Resistance: Photobooks and Liberation Movements, Edited by Catarina Boieiro and Raquel Schefer
ATLAS, Lisbon, Design by Teo Furtado and Ana Schefer

Drew Thompson találóan írja a Generalized Visual Resistance: Photobooks and Liberation Movements című kötet bevezetőjében: „a fotókönyvek története egészen másként fest az afrikai kontinens nézőpontjából.” Ez a lendületes, alaposan dokumentált antológia a fotográfia és az antikolonialista politikai mozgalmak kapcsolatát vizsgálja az 1960-as évektől a ’80-as évekig, amikor Portugália afrikai gyarmatai függetlenségükért küzdöttek. A 2018-ban indult kutatási projekt eredményeként létrejött kiadvány angol, francia és portugál nyelvű szövegekkel mutatja be, hogyan vált a fotó a felszabadító mozgalmak egyik leghatékonyabb vizuális eszközévé.

A könyv olyan szervezetek munkájára irányítja a figyelmet, mint például a Mozambiki Felszabadítási Front (FRELIMO), amely meghatározó szerepet játszott abban, hogy az aktivisták fotókönyveket használjanak nemzetközi szolidaritás kialakítására és politikai üzeneteik terjesztésére. A ritka kiadványokból reprodukált borítók és oldalpárok lenyűgöző vizuális stratégiákat sorakoztatnak fel: a drámai, nagy hatású képektől a tudatosan szerkesztett narratívákig. A kötet érzékletesen mutatja be, hogyan képzelték el Afrika jövőjét és önrendelkezését a különböző politikai kiadók Maputótól Amszterdamon és Moszkván át egészen San Franciscóig és Tokióig.

0103

Fotó: Augusta Conchiglia: from Generalized Visual Resistance: Photobooks and Liberation Movements, 2025