Szemle

Beszélő viszony

A kaposvári Rippl-Rónai Művészeti Kar több mint két éve indult Fotográfia mesterképzésén tavaly és idén végzett fotográfusok munkáiból kínál ízelítőt a Beszélő viszony című kollektív kiállítás a budapesti K.A.S. Galériában.

Tovább

Mindennapi szorongásaink horizontja

Az idei év egyik legaktuálisabb kiállítását láthatjuk e hét végégig a Budapest Galériában, Eddig minden rendben címmel. A tárlat eredetileg áprilisban nyitott volna, de – sok más intézményhez hasonlóan – a koronavírus-járvány miatt ez az intézmény is bezárásra kényszerült. A tárlaton található munkák mindennapi szorongásainkat, a munkából fakadó kiégés és a teljesítménykényszer jelenségét vizsgálják. A kivételes kiállításról ezúttal rendhagyó módon ketten írtunk cikket.

Vagányan empatikus – Bertien van Manen képeiről

Bertien Van Manen a holland dokumentarista fotó meghatározó alakja, munkái olyan nagy múzeumok gyűjteményében is megtalálhatóak mint a MOMA, a Metropolitan Museum Tokyo vagy a Stedelijk Museum. Ez utóbbiban látható 2020. október elejéig retrospektív kiállítása, amely életművének hangsúlyos munkáira fókuszál.

Milyen fotókiállításokat nézzünk júliusban?

Belföldi utazásaink remek kiindulópontja lehet egy kortárs tárlat, ezért megnéztük, melyek a legérdekesebb budapesti és vidéki lehetőségek a kortárs fotográfia kedvelői számára. Figyeljünk, mert bár sok helyen még a maszk sem kötelező, más helyeken viszont előre egyeztetett időpontban, a házirend betartása mellett adhatjuk át magunkat a műélvezetnek.

Mit nézzünk az újranyitó múzeumokban?

A galériák után végre megnyíltak azok a kiállítóhelyek is, ahol a grandiózusabb terekben nagyobb lélegzetvételű alkotásokkal, összetettebb installációkkal találkozhatunk. Kérdés, hogy meddig tudjuk élvezni a nyitást?

Lát/om/áskérdések

A Pannonhalmi Főapátság kulturális programja és azon belül kortárs kiállításai jó ideje nem csupán biztos minőséget képviselnek, de mintát és mércét is jelentenek a vallás és a (kortárs) művészet magyarországi párbeszédében. Az idei, Vendégségben elnevezésű tematikus évad Vendég + látás című kortárs tárlata ezúttal fotókiállítás, amely a pandémia miatt a szokásostól eltérően nem Szent Benedek napján nyílt meg, viszont szokás szerint Szent Márton napjáig látható.

Meghagyja őket sztárnak – Douglas Kirkland sztárfotóiról

Douglas Kirkland – vele kapcsolatban nem csak könnyű leírni, hogy a neve: fogalom. Egyszerűen le kell írni és kész. Ha fotós vagy, érdekelnek a hírességek, s beengednek Hollywoodba, olyan nagy dobásokkal szeretnél kezdeni, mint e kanadai művész legendás sorozata Marilyn Monroe-ról és Coco Chanelről. Aztán meg arra vágysz… Hogy te legyél Douglas Kirkland.

Tettenért válságkezelés II. rész – Egyetemi körkép a koronavírus idején

A koronavírus-járvány új helyzetet teremtett a magyarországi felsőoktatási intézmények számára is, a március 11-i kormánydöntés értelmében az összes egyetem és főiskola bezárt Magyarországon, az egyetemek oktatói és hallgatói kénytelen voltak átállni a távoktatásra. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a művészeti felsőoktatásban, ezen belül a fotóoktatás területén ki, hogyan próbál megbirkózni ebben a sok hirtelen döntést és nem-várt intézkedést magával hozó szituációban és hogyan lehet áthidalni azokat a feladatokat, amik sokszor fizikai jelenlétet is igényelnének.

Habarcs nélkül építkezni

A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója harmadik alkalommal rendezi meg az Átlátás című kiállítássorozatot, amelyhez a helyszíneket részben fotóra koncentráló kiállítóterek szolgáltatják – gondolok itt a K.A.S Galériára vagy a TOBE Galériára – másrészt olyan project space adottságokkal bíró intézmények, mint az ISBN, a PINCE vagy épp a Várfok Projekt Room, ahol a Mentés/Save című csoportos tárlat kapott helyet.

Ideje inspirálódni!

“Tulajdonképpen egy kis formátumú, jól kezelhető zsebkönyvről van szó, amely elsősorban olyanoknak szól, akik készítettek már valaha analóg vagy digitális fényképet bármilyen eszközzel. Azaz valójában mindenkinek.”

Élet, halál, kérdés

“Ma már látjuk, hogy a kilencvenes évek digitális fordulatának analóg médiumok eltűnésétől való félelme nem igazolódott be – sőt, egy újra és újra erősödő nosztalgikus visszafordulás figyelhető meg például a bakelitlemezek, vagy a filmre való fényképezés irányába.”

Ház, haza, otthon

“Az otthon elvesztése, örökre, vagy legalábbis hosszú időre történő elhagyása akár a történelem viharaiból, akár személyes okokból történik, mindenképpen olyan traumatikus élmény, amely talán az egyik legnehezebben feldolgozható az emberi psziché számára.”

Utcán innen, dokumentarizmuson túl

“A képeken olyan alakokat láthatunk, akik ráismernek ugyan a kamera jelenlétére, de az arcuk elmosódott, személyazonosságuk nem ismerhető fel.”

A nyomok képet tartalmaznak

“A kontaktmásolat egyfajta mintázatba rendeződő, vibráló képfelületté áll össze.”