Szemle

Körforgásban – Bohus Réka kiállításáról

A fiatal alkotó, Bohus Réka Ami maradt című kiállításán 15 nagyméretű táblaképet és egy térinstallációt láthatunk. A kiállítás anyagában egy személyes témát, saját szüleinek elvesztését dolgozza fel az alkotó a művészetterápia módszereivel és a fotográfia eszközeivel.

Tovább

Ín – Perlaki Márton kiállításáról

Kevés olyan, körültekintő gondossággal épített és megbízható minőségű kortárs oeuvre van itthon, mint Perlaki Mártoné. Ennek mostani állomása a Trafó Galériában megrendezett hazai visszatérés, amely az utolsó itthoni kiállítás óta készült munkákból válogatva mutat izgalmas, új fejleményeket a művész kilengésektől mentes gyakorlatában.

„Személyes távolság” – Besnyő Éva kiállítása női szemszögből

A Pécsi Józsefnél tanult fotográfusnő látásmódját áthatja az a szellemi inspiráció, amit Berlinben szívhatott magába a 30-as években, ahol Kepes Györgyön keresztül kapcsolatban állt az emigrációban élő magyar művészkörökkel. Moholy-Nagy László, akinél Kepes György asszisztenskedett akkoriban, vagy Robert Capa, aki Besnyő Évának gyerekkori barátja volt és szintén Berlinben kezdte a felfutó karrierjét, az egyetemes fotótörténet elismert művészeivé váltak a későbbiekben csakúgy, mint Besnyő Éva.

Térhajlítás és térugrás az enteriőrben

Gábor Enikő Introverziók kiállításának alkotásai is ennek a külvilágtól elzárt, hosszú hónapok termékeny időszakának foto-kemogram lenyomatai, és a kiállítóhely méretei is csak azt a szűkre szabott, korlátozott mozgásteret biztosítják a látogatónak, akár a fotográfus laborja. Mégis miért érezzük úgy, mintha sokkal nagyobb tér venne minket körül, ami a végtelen érzetével és annak szépségével telítődne meg egyszerre?

Dobozember-vallomás

Czigány Ákos és Néma Júlia Dobozember című közös projektjének sokadjára prolongált, a galéria teréhez igazítottan interpretált előadása ez: Frankfurt, Veszprém és Csíkszereda után haza- és megérkezett. Az utcáról pár lépcsőt leereszkedve kristálytiszta installált világba merülünk: körben képek, fotográfiák, porcelánreliefek, plasztikák rendje. Az installált tér tisztasága egyrészt a geometriáé, a konstruktumoké, másrészt az átható fényé.

Fésülködés jégért és jádéért – Kurt Tong fotókönyvéről

Fésülködés jégért és jádéért – Kurt Tong fotókönyvéről 20 • 10 • 26Cserna Endre Nehéz úgy vizsgálni bármilyen, Kínával foglalkozó alkotást, hogy azt ne az elnyomás és megfigyelés, a befogadó értelmezési terében is mindent leuraló asszociációikon keresztül tegyük. Az utóbbi idők (sokszor pszeudo-) intellektuális trendjei mentén számos esszé és kötet taglalja azt a szociokulturális jelenséget, […]

Beszélő viszony

A kaposvári Rippl-Rónai Művészeti Kar több mint két éve indult Fotográfia mesterképzésén tavaly és idén végzett fotográfusok munkáiból kínál ízelítőt a Beszélő viszony című kollektív kiállítás a budapesti K.A.S. Galériában.

Mindennapi szorongásaink horizontja

Az idei év egyik legaktuálisabb kiállítását láthatjuk e hét végégig a Budapest Galériában, Eddig minden rendben címmel. A tárlat eredetileg áprilisban nyitott volna, de – sok más intézményhez hasonlóan – a koronavírus-járvány miatt ez az intézmény is bezárásra kényszerült. A tárlaton található munkák mindennapi szorongásainkat, a munkából fakadó kiégés és a teljesítménykényszer jelenségét vizsgálják. A kivételes kiállításról ezúttal rendhagyó módon ketten írtunk cikket.

Tovább

Vagányan empatikus – Bertien van Manen képeiről

Bertien Van Manen a holland dokumentarista fotó meghatározó alakja, munkái olyan nagy múzeumok gyűjteményében is megtalálhatóak mint a MOMA, a Metropolitan Museum Tokyo vagy a Stedelijk Museum. Ez utóbbiban látható 2020. október elejéig retrospektív kiállítása, amely életművének hangsúlyos munkáira fókuszál.

Milyen fotókiállításokat nézzünk júliusban?

Belföldi utazásaink remek kiindulópontja lehet egy kortárs tárlat, ezért megnéztük, melyek a legérdekesebb budapesti és vidéki lehetőségek a kortárs fotográfia kedvelői számára. Figyeljünk, mert bár sok helyen még a maszk sem kötelező, más helyeken viszont előre egyeztetett időpontban, a házirend betartása mellett adhatjuk át magunkat a műélvezetnek.

Mit nézzünk az újranyitó múzeumokban?

A galériák után végre megnyíltak azok a kiállítóhelyek is, ahol a grandiózusabb terekben nagyobb lélegzetvételű alkotásokkal, összetettebb installációkkal találkozhatunk. Kérdés, hogy meddig tudjuk élvezni a nyitást?

Lát/om/áskérdések

A Pannonhalmi Főapátság kulturális programja és azon belül kortárs kiállításai jó ideje nem csupán biztos minőséget képviselnek, de mintát és mércét is jelentenek a vallás és a (kortárs) művészet magyarországi párbeszédében. Az idei, Vendégségben elnevezésű tematikus évad Vendég + látás című kortárs tárlata ezúttal fotókiállítás, amely a pandémia miatt a szokásostól eltérően nem Szent Benedek napján nyílt meg, viszont szokás szerint Szent Márton napjáig látható.

Meghagyja őket sztárnak – Douglas Kirkland sztárfotóiról

Douglas Kirkland – vele kapcsolatban nem csak könnyű leírni, hogy a neve: fogalom. Egyszerűen le kell írni és kész. Ha fotós vagy, érdekelnek a hírességek, s beengednek Hollywoodba, olyan nagy dobásokkal szeretnél kezdeni, mint e kanadai művész legendás sorozata Marilyn Monroe-ról és Coco Chanelről. Aztán meg arra vágysz… Hogy te legyél Douglas Kirkland.

Tettenért válságkezelés II. rész – Egyetemi körkép a koronavírus idején

A koronavírus-járvány új helyzetet teremtett a magyarországi felsőoktatási intézmények számára is, a március 11-i kormánydöntés értelmében az összes egyetem és főiskola bezárt Magyarországon, az egyetemek oktatói és hallgatói kénytelen voltak átállni a távoktatásra. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a művészeti felsőoktatásban, ezen belül a fotóoktatás területén ki, hogyan próbál megbirkózni ebben a sok hirtelen döntést és nem-várt intézkedést magával hozó szituációban és hogyan lehet áthidalni azokat a feladatokat, amik sokszor fizikai jelenlétet is igényelnének.