Menü

Válogatás az idei Paris Photo – Aperture PhotoBook Awards kitüntetés várományosaiból

23 • 11 • 07Jeneses Ádám

A tizenegyedik alkalommal megrendezett Paris Photo – Aperture PhotoBook Awards elnevezésű díjra ezúttal hatvanegy országból érkezett 961 fotókönyv. A szeptember végén tartott háromnapos bírálás után a szakmai zsűri 35 kötetet talált érdemesnek, melyek az első fotókönyv, az év fotókönyve, valamint az év katalógusa kategóriákban versenyeznek.

A 2023-as nemzetközi zsűri tagjai: Deirdre Donohue, a New York-i Közkönyvtár Miriam és Ira D. Wallach Művészeti, Nyomtatási és Fotográfiai Osztályának igazgatóhelyettese; Alex Lin, a Studio Lin kreatív igazgatója és tulajdonosa; Lesley A. Martin, az Aperture magazin főszerkesztője; Renée Mussai, a Walther Collection művészeti igazgatója és Anna Planas, a Paris Photo művészeti vezetője.

Anna Planas és Florence Bourgeois, a Paris Photo igazgatója közös nyilatkozatukban jegyezték meg:

„A PhotoBook Awards idén is folytatja a fotókönyvek iránti hosszú távú elkötelezettségét és támogatását. Nagy örömmel ünnepeljük az idei kiállítást egy olyan válogatással, amely felfedezésre és varázslatra ad lehetőséget minden fotókönyv-kedvelő számára. A PhotoBook Awards szűkített listáján harmincöt, az elmúlt év legjelentősebb kiadványai szerepelnek, nemzetközi áttekintést adva a mai kiadványok sokszínűségéről és gazdagságáról."

A kategóriák nyerteseit november 10-én pénteken hozzák nyilvánosságra, a nyertesekről Instagram oldalunkon számolunk majd be. Alább a shortlistes kiadványokból válogattunk.

Első fotókönyv kategória 

0103

Steve Harries brit képzőművész az elmúlt évtizedben a világ hegyvidékeiről, gleccsereiről készített felvételeket. Analitikus, dokumentarista látásmódját Marianne Moore An Octopus című 1924-es versének felfedezése változtatta meg, ezt követően fotográfiáit egy szabadabb, asszociatívan megkomponált sorozatként publikálta.

Thaddé Comar How Was Your Dream? című kiadványa a tüntetés és a lázadás új formáival foglalkozik a jelenkor ellenőrző társadalmaiban.  A könyv oldalain a 2014-ben induló majd 2019-ben folytatódó hongkongi demokratikus felkelés a hatalom birtokosainak eszközeivel szembeni repertoárját tárja fel, úgy mint: arcfelismerés, geolokáció, lehallgatás, beszivárgás, vízágyúk, könnygáz, helikopter, hangfegyverek, nem halálos fegyverek, névtelenség, Faraday-zseb, a legkülönfélébb maszkok, titkosított kommunikáció stb.

Keisha Scarville első  lick of tongue, rub of finger, on soft wound  című kiadványa egy terjedelmes, hipnotikus vizuális esszé formájában bontakozik ki, amely a művész fekete-fehér fotográfiáit archív képekkel, könyvrészletekkel, kollázsokkal, személyes szövegekkel, filmrészletekkel Harmony Holiday költő és író szövegével köti össze. A gyakorlat és az archívum között mozogva Scarville a művészkönyv formáját használja arra, hogy elgondolkodjon azon, mit jelent új genealógiákat létrehozni a hagyományos, lineáris történetek megszakításával. Az eredmény egy utazás a fekete diaszpóra személyes és történelmi narratíváinak sokaságán keresztül.

Az 1 2 3 2 2 1 Yao Yuan 304 oldalas fotóregénye, amely Nagakura Nami terhessége és gyermeke születése alatt és után 2017–2019 között készült képeket rendszerez. Yuan személyes életéről és Japán, illetve Kína közötti utazásairól készült képekkel párhuzamosan az 1 2 3 3 2 1 az ősi allegóriákról és világképekről, az időről, az emlékekről, a határokról, az identitásról, a gondoskodásról, a spiritualitásról, a gyógyításról, a valóság-mágia-misztikum kölcsönhatásairól elmélkedik a japán és kínai világokon belül.

Az év fotókönyve kategória

0103

Az idei Paul Ruf-díjat Dialect című sorozatával elnyerő Felipe Romero Beltrán fotókönyve kilenc fiatal marokkói migráns három évét mutatja be, akik a dél-spanyolországi Sevillában, jogi értelemben senkiföldjére száműztek. A sorozat alanyai kiskorú migránsként illegálisan léptek be az országba, ebből adódóan törvényes státuszuk rendezéséig őrizetük évekig az államra hárul.

Ruth van Beek új könyvében, The Oldest Thing, a hétköznapi tárgyak saját életre kelnek. Hatalmas archívumának feltárása során vizsgálja a műterem és az otthoni élet közötti vékony határokat, a napi feladatok ismétlődését, valamint a kézikönyvek és háztartási könyvek iránti érdeklődésének eredetét, egészen édesanyja hatására visszavezetve. A könyv számos kollázst, archív képet és festményt, valamint Basje Boernek hét versét tartalmazza.

Mikiko Hara – a kiadója kezdeményezésére az 1996 és 2021 között készült – még nem publikált felvételei kerültek összeállításra Small Myths című albumában. A fotográfus, aki maga is anya és feleség, tekintete oda-vissza mozog a külsőből a belsőbe, a nyilvánosságból a privát szférába. Bárhol is van, Mikiko Hara megfigyel és titokban megörökíti az élet apró töredékeit.

A bolgár származású, Hollandában élő és alkotó fotográfus Hristina Tasheva saját kiadású Far Away from Home: The Voices, the Body and the Periphery című könyvében a társadalmat felszabadító, igazságosabb világokat vizionáló utópiák megvalósulását, egyéni és kollektív emlékezetre tett traumáit és annak hatásait kutatja volt holland és a bolgár kommunisták nyomdokain „járva”, egykori és jelenlegi hazájában.

Az év fotókatalógusa kategória 

0103

A Nepal Picture Library 2018 óta gyűjt archív anyagokat és fotográfiákat, annak érdekében, hogy egy átfogó, nyílt vizuális gyűjteményt hozzon létre a nepáli feminista tapasztalatok összegzésére. Az elsőként kiállítás formájában bemutatkozó The Public Life of Women  című kötet több mint 150 magánszemély és szervezet hozzájárulása révén állhatott össze; 500-nál is több képet angol és nepáli nyelvű kiállítási kísérőszövegeket, valamint a Diwas Raja Kc és NayanTara Gurung Kakshapati kurátorok közötti beszélgetést tartalmaz.

Japanese Photography Magazines: 1880s to 1980s című kötet felbecsülhetetlen értékű forrás a kutatók, a gyűjtők és a japán fotográfia iránt érdeklődők számára. Az 1880-as évektől az 1980-as évekig közötti időszakba nyújt betekintést, több mint 1300 illusztrációval a legkorábbi fényképezőgépekkel kapcsolatos kiadványoktól kezdve egészen a magazinok aranykorának végéig. A kötetet olyan fotográfusok szövegei kísérik, mint Araki Nobuyoshi, Fukase Masahisa, Hosoe Eikoh, Kawada Kikuji, Kimura Ihei, Moriyama Daido, Narahara Ikko, Sako Kōichi, Yasui Nakaji, valamint Tanikawa Shuntarō vagy Terayama Shūji.

A Recaptioning Congo az antwerpeni Fotográfiai Múzeumban (FOMU) rendezett kiállításhoz kapcsolódik, és a gyarmati Kongó (1885–1960) fotótörténetének Dr. Sandrine Colard által végzett átfogó kutatásán alapul. A kiadványban szereplő felvételek feltárják a múlt és a jelen, Afrika és Európa, valamint Belgium és Kongó kapcsolatát. Collard független kurátor, kutató és az afrikai művészettörténet professzora a Rutgers University-Newarkon (New Jersey, USA). Szerkesztésében írók és művészek értelmezik újra a gyarmati Kongó fotográfiai archívumát.

Az év katalógusa várományosai közé tartozik Isabelle Bonnet és  Sophie Hackett által publikált Casa Susanna: L’histoire du premier réseau transgenre américain, 1959–1968 című kiadvány, amely egy véletlenszerűen megtalált privát fényképgyűjtemény segítségével nyújt betekintést a háború utáni Amerika szexuális kisebbségeinek politikai történelmébe.

Jegyzetek

A november 10-én bejelentett eredményeket az Instagram oldalunkon közöljük majd.