Tom Kublin és a Balenciaga: Egy magyar fotográfus, aki alapjaiban határozta meg az haute couture divatház aranykorát
24 • 11 • 18Kéri Gáspár
A Zalaszentgróton született Tom Kublint a történelem sodrása a háború után előbb Svájcig, majd Franciaországba repítette. Egy véletlen folytán került kapcsolatba fotográfusként a divatvilággal, hogy olyan megrendelőkkel dolgozzon együtt, mint az Yves Saint Laurent, a Dior, a Chanel és a Givenchy, valamint a Vogue és a Harper’s Bazaar. Cristóbal Balenciagával ápolt szoros munkakapcsolata és barátsága meghatározta az haute couture divatház 1950-es, 1960-as évekbeli arculatát. Ezt az időszakot dolgozza fel a fotográfus lánya, Maria Kublin által jegyzett Balenciaga – Kublin: A Fashion Record című monográfia, amely 2024 őszén jelent meg a Thames & Hudson gondozásában, és melynek bemutatója a Mai Manó Házban lesz 2024. november 30-án.
A dunántúli középosztálybeli családba született Kublin Tamás akkor hívta fel magára korán megözvegyült édesanyja figyelmét, amikor tizenhárom évesen sötétkamrává alakította saját fürdőszobájukat. Az anya kezdeti értetlenségét hamarosan az elfogadás és a támogató hozzáállás követte, így nem sokkal később Kublin már Budapesten tanulta intézményi keretek között a fotográfiát. Tehetségét jelzi, hogy még mindig csak tizenéves, amikor az 1940-es évek elején hazai kiállításokon és országos terjesztésű szakmai lapokban jelentek meg munkái – még címlapon is.
Kublin 1945-ben már a romos Budapestet fotografálta, majd nem sokkal később, felismerve a kialakuló új politikai klíma nyomán egyre szűkülő kereteket, elhagyta az országot és Zürichben telepedett le. Immár Tom Kublinként egy sorsfordítónak bizonyuló párizsi útja során ismerkedett meg a háború utáni haute couture meghatározó divattervezőjével, Jaques Fath-tal. Maria Kublin szerint egy St.
Moritzban lezajlott divatfotózás volt az a pillanat, amikor édesapja rátalált igazi szenvedélyére:
„Az életben néha olyan irányba mennek a dolgok, amellyel az ember nem számol. Talán látta a háborúk pusztítását, és valami szebbet akart alkotni?”
Bármi is volt a kiváltó ok, Kublin tehetsége, szorgalma, nyitottsága a társművészetek irányában, valamint érzékenysége saját kora vizuális kultúrájára – melyek elengedhetetlen ismérvei a releváns divatfotográfiának –, arra predesztinálták a fiatal fotográfust, hogy a legjelentősebb divatházak és magazinok kérjék fel a közös munkára. Kublin ekkoriban tette át Párizsba a székhelyét, ahonnan a nemzetközi divatvilág másik meghatározó központja, New York is karnyújtásnyi távolságra került hozzá. Ugyancsak ebben az időszakban kezdődött a Cristóbal Balenciagával kialakuló, majd egészen Kublin korai haláláig, 1966-ig tartó kapcsolat is.
„Apám perfekcionista volt. Magas követelményeket támasztott önmagával és csapatával szemben. Ez megfelelt Balenciagának is, aki szintén perfekcionista volt.”
Kublin ráérzett Balenciaga decensen elegáns haute couture ruháira, s erről a divatház számára készített fotográfiái egyértelműen tanúskodnak. Ennek hamarosan az lett a következménye, hogy a híresen zárkózott, társaságát mindig megválogató divattervező bevette a fotográfust a divatház legbelsőbb körébe. Hogy Tom Kublin neve máig nagy becsben van tartva a cég berkein belül, jól mutatja az a kiállítás is, amit a baszkföldi Museo Cristóbal Balenciagában rendeztek 2022-ben, emléket állítva a több mint két évtizedig tartó különleges kapcsolatnak, valamint a divatház aranykorának. Maria Kublin Balenciaga – Kublin: A Fashion Record című monográfiájának ötlete is a tárlat kapcsán bontakozott ki, társszerzője a kiállítást kurátorként jegyző Ana Balda lett. A kötetben mások mellett megszólal Kublin egykori modellje, múzsája és társa, Katinka Bleeker, aki nem utolsó sorban Maria Kublin édesanyja. Emellett interjú olvasható az olasz divatfotográfussal, Gian Paolo Barbierivel, aki Kublin asszisztenseként kezdte karrierjét; valamint tanulmányt jegyez a Harper’s Bazaar brit kiadásának jelenlegi főszerkesztője, Lydia Slater is, aki Tom Kublinnak a lapnál betöltött szerepére világít rá.
A több mint 140 fotográfiát tartalmazó kötet a fotográfus emblematikus stílusú divatfotográfiái mellett werkfotókat, divatmagazinok Tom Kublin által jegyzett címlapjait, illetve a fotográfus által rajzolt vázlatok egy részét is felvonultatja, rámutatva arra is, hogy a gondos tervezőmunka mellé határozott kézügyesség társult. A reprezentatív album annak is a határozott bizonyítéka, hogy az 1950-es, 1960-as évek során a Balenciaga összeforrt Kublin nevével, s meghatározta a divatház fotográfiai arculatát. Holott nem sokon múlott, hogy nem Irving Pennre vagy Richard Avedonra esett a divattervező választása. Ahogy Maria Kublin mesél a fotográfus és Cristobál Balenciaga viszonyáról:
„Sokat vitatkoztak a művészetről, és valóban különleges kötelék alakult ki közöttük. Balenciaga még apám temetésén is jelen volt. Ez pedig sokat elárul a kapcsolatukról.”
Könyvbemutató és beszélgetés – Balenciaga / Kublin: A Fashion Record
Mai Manó Ház
2024. november 30. 19.00
Balenciaga – Kublin: A Fashion Record
Ana Balda, Maria Kublin: Balenciaga – Kublin: A Fashion Record
Thames & Hudson Ltd, London, 2024
ISBN 978-0-500-02653-3
Szerkesztette: Ana Balda és Maria Kublin