A jó fénykép megváltoztatja a nézőt – Irving Penn válogatott remekművei a párizsi MEP gyűjteményéből
23 • 05 • 19Kéri Gáspár
A 20. század divat- és portréfotográfiáját alapjaiban meghatározó Irving Penn (1917–2009) életművének reprezentatív válogatásából látható kiállítás május 28-áig a franciaországi Deauville nemrég megnyílt művészeti központjában, a Les Franciscaines-ban.
Az 1996-ban alapított párizsi La Maison Européenne de la Photographie (MEP) Franciaország egyik legjelentősebb modern és kortárs fotográfiai központja. A MEP-pel már létrehozásakor szoros kapcsolatot kialakító Irving Penn százkilenc fotóját őrzik az intézményben; a kollekció a fotográfus életművének 1939-től haláláig, 2007-ig tartó munkásságát reprezentálja. A Párizsban őrzött anyag most látható először teljességében, méghozzá a bretagne-i Deaueville városában, a klarisszák egykori kolostorából és árvaházából kialakított új művészeti központban, a Les Franciscaines-ban.
A kiállítás egyedülálló lehetőséget nyújt arra, hogy a teljes életműbe betekintést nyerjenek a látogatók, ugyanakkor az ikonikus divatfotók, portrék, valamint a világ számos pontján készült etnográfiai jellegű anyagok mellett számos kevéssé ismert fotót is bemutatnak. Az eredeileg festőművésznek készült Penn korai New York-i és az amerikai Délen készült utcai fotói, valamint szürrealisztikus tárgyfotói mellett láthatók csendéletei is, melyek az életmű szintén meghatározó, időről-időre a vizuális kísérletezés és a fotográfiai nyersanyagokban, továbbá a színekben rejlő autonóm tevékenység reprezentációi. Penn az 1940-es évek végétől kisebb megszakítással élete végéig a Vogue egyik meghatározó fotográfusa volt; következetes, összetéveszthetetlenül letisztult stílusával pedig gyökeresen új utakat nyitott a fotográfiában.
„A jó fénykép olyan, amely egyfajta tényt közöl, megérinti a szívet, és megváltoztatja a nézőt, amiért látta. Egyszóval valóságos.”
A kiállításon a klasszikus zselatinos ezüst nagyítások mellett számos olyan archaikus 19. századi fotóeljárással – többek közt platinotípiával – is lehet találkozni, melyekkel Penn a hatvanas évektől folyamatosan dolgozott. A kiállított fotográfiák nem pusztán Irving Penn kreativitásáról és összetéveszthetetlen világáról adnak átfogó képet, hanem a fotográfus szerteágazó alkotói gondolkodásmódjára is rávilágítanak.