Interjú

Az eltűnt idő nyomában – Beszélgetés Turós Balázs fotográfussal

Turós Balázs fotográfiája egyszerre személyes és univerzális, vallomás és kutatás. Képein egyetemes kortárs érzékenység feszül. Nyolc éve formálódó sorozata mindannyiunk életének közös kérdéseiről szól: hogyan fogadjuk el a mulandóságot, létünk törékenységét. Esszenciát keres – azt az egy képet, amely borzongást kelt. Mostanra nemzetközi díjak és egy nagyszabású egyéni kiállítás jelzi – a személyes történetből nemzetközileg elismert kortárs művészet született. A dolgok természete című munkáját a Kranj Fotó Fesztivál zsűrije megosztott első helyezéssel díjazta. Kiállítása a fesztiválon augusztus 27-től szeptember 27-ig látogatható.

Tovább

„A fotográfia képes megörökíteni az intimitást és sebezhetőséget” – Interjú Eleonora Agostinivel

Eleonora Agostini olasz fotográfus A Study on Waitressing című sorozatában a munka, illetve a magánélet összefonódását vizsgálja édesanyja alakján keresztül, aki pincérnőként dolgozik a család éttermében. Az anya-lánya kapcsolatból és párbeszédből kibontakozó tanulmány a gondoskodás gesztusait, a női identitás rétegeit, a munka repetitív természetét és a vendéglátás színpadiasságát tárja fel. A Mai Manó Ház PaperLab Galériájában látható kiállítás a sorozat eddig nem publikált képeit mutatja be. A családi háttér szerepéről, az alkotás folyamatáról, a nemi szerepekről, a performativitásról és a 2022-ben a Witty Books kiadásában megjelent fotókönyvről beszélgettünk.

Rogi André képei a Mai Manó Házban – Interjú Kerstin Stremmellel, a kiállítás társkurátorával

Ki volt Rogi André, miért tartják számon a francia fotótörténet egyik különleges alkotójaként, és hogyan kapcsolódik a magyar fotográfia történetéhez? Hogyan talált vissza Budapestre, születésének 125. évfordulóján? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Kerstin Stremmellel, a Mai Manó Házban látható, első magyarországi Rogi André-kiállítás társkurátorával.

„A művészet mindenkié” – Eleanor Macnair és a gyurmából formált fotótörténet

A Mai Manó Ház második emeletén látható Eleanor Macnair: Újrateremtett pillanatok – A fotótörténet gyurmaikonjai című kiállítása apropóján beszélgettünk a brit alkotóval inspirációról, fotótörténeti ikonokról, a „meggyurmázottak” reakcióiról és arról is, melyek azok a magyar fotográfusok, akiknek munkái szerepelhetnének a következő Play-Doh projekt új darabjai között.

Peter Lindbergh öröksége – Beszélgetés Simon Brodbeck-kel

A Budapest Fotófesztivál nyitókiállítása a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh életművéből mutat be átfogó válogatást. Peter Lindbergh a divatfotózás megújítójaként olyan perspektívát teremtett, amelyben a modellek nem csupán a ruhák bemutatására szolgáltak, hanem egyedi karakterként jelentek meg, akiknek személyisége és története a képek esztétikájának meghatározó eleme lett. A fotográfus egyik fiával, a Peter Lindbergh Foundation igazgatósági tagjával, Simon Brodbeck-kel beszélgettünk a művészi életmű gondozásának kihívásairól, az alapítvány működéséről, és arról, mit tart ő a legfontosabbnak édesapja örökségével kapcsolatban.

„Az idő múlásával bölcsebbé és érzelmileg ellenállóbbá válunk” – beszélgetés Aimee McCroryval

Aimee McCrory Hullámvasút: Jelenetek egy házasságból című díjnyertes sorozata az alkotó saját, több mint négy évtizedes házasságát állítja középpontba, feltárva az együtt öregedés örömeit és kihívásait. A sorozat őszinte és intim pillanatokon keresztül mutatja be a házasság dinamikáját, miközben finom humorral és méltósággal közelíti meg az öregedés témáját. A projekt a világjárvány idején kezdődött, amikor McCroryt megbénította a félelem, hogy elveszítheti férjét, Dont. E belső szorongásból született meg az a vizuális narratíva, amely az együtt töltött élet törékenységét és szépségét örökíti meg. McCrory sorozata május 18-ig tekinthető meg a PaperLab Galériában, ebből az alkalomból beszélgettünk az alkotóval.

„Az AI által generált képek nem fotográfiák” – interjú Boris Eldagsennel

Boris Eldagsen akkor vált ismertté, amikor 2023-ban elnyerte a Sony World Photography Award díját egy olyan képpel, amelyet egy AI képgeneráló szoftver segítségével készített el. Eldagsen a díjat visszautasította, majd a mesterséges intelligencia és a fotográfia viszonyáról szóló nemzetközi diskurzus egyik meghatározó szereplőjévé vált. A Punkt megkereste az alkotót, aki írásban válaszolt kérdéseinkre.

„Minden egyes expozíció egyfajta morális kérdés is volt számomra” – beszélgetés Szabó Dezső képzőművésszel

Szabó Dezső képzőművész 1967-ben született Keszthelyen. 1990 és 1997 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakos hallgatója volt, miközben a hagyományos festészeti technikákról idővel áttért a fotográfia médiumára. Munkáiban rendre kérdőre vonja a fotográfiai kép objektivitásának hitelességét, valamint a társadalom percepcióit a fotográfiák kapcsán. Valós látványokat rögzít ugyan, de a médiaképek vagy természeti jelenségek nyomán konstruált makettjei és mesterségesen előidézett effektjei gyakorta megtévesztően hatnak. A Mai Manó Házban főként modellezett látványokat bemutató Jelenség/Phenomenon című kiállítása április 6-ig tekinthető meg. Ebből az alkalomból beszélgettünk az alkotóval.

„Az a legnagyobb díj az életben, ha alkothat az ember” – beszélgetés Horesnyi Mátéval

A Mai Manó Ház 2018-ban írt ki fotópályázatot Weegee éjszakája címen a Fotóhónap2018 fesztivál keretében. Az első helyezett a Budapesten 1996-ban született Horesnyi Máté lett, aki ma már animációsfilm-készítőként alkot, miközben számos hazai és nemzetközi díj birtokosa. A pályázat főnyereménye egy Leica C-Lux fényképezőgép volt, amellyel időközben Horesnyi elkészítette tradicionális spanyol ünnepeket bemutató sorozatát. Az anyagból született Bienvenido Mister Extranjero! című kiállítás 2025. április 6-ig ingyenesen látogatható a Mai Manó Ház PaperLab Galériájában. Ebből az alkalomból beszélgettünk az alkotóval.

Tovább

,,Minden kép egy kicsit közelebb visz valamihez, amit nem ismerek” – beszélgetés Belicza László Gáborral

Belicza László Gábor fényképeit egyfajta szemlélődő nyugalom jellemzi. A képein megjelenő lírai világ bátran közel engedi magához nézőjét, aki ezáltal részesülhet abból a harmóniából, amely a képek mindegyikét áthatja. A finom érzékenységgel készült felvételek az ember és a környezet viszonyát vizsgálják, miközben felvetik a sokszor ellentétes viszonyokban lappangó kérdéseket is. A 33 Sketchbook ugyan még nem zárult le, de a sorozat eddigi fényképeiből már most megtekinthető egy válogatás a Mai Manó Ház PaperLab Galériájában. A kiállítás ingyenesen látogatható február 16-ig.

LEGO-történelem: Magyar fotográfus tiszteleg az 1915-ös Shackleton-misszió előtt

Lampert Benedek, a Budai Rajziskolában végzett fotográfus, több mint nyolc éve alkot a toy photography területén. Benedek munkái, köztük az 1915-ös Shackleton-expedíció LEGO-figurákkal megörökített sorozata, komoly nemzetközi figyelmet kaptak. Az aprólékosan kidolgozott jeleneteket filmes és történelmi témák inspirálják, különleges technikai megoldásokkal ötvözve. Interjúnkban többek között alkotói inspirációiról, a Shackleton-projekt részleteiről és jövőbeni terveiről kérdeztük.

„A képeim a valóság és a fantázia között helyezkednek el” – beszélgetés Gajewszky Annával

Gajewszky Anna 2024-ben diplomázott a MOME fotográfia mesterszakán. A Vénusz nyomában című sorozatával 2021-ben szerepelt a Blurring the Lines válogatásában, Ne sírj anyám című sorozatával tavaly döntőse volt a Paris Photo Carte Blanche Students pályázatának, emellett kiállított a Breda Photo Fesztiválon, illetve a TOBE Gallery képviseletében mutatták be Amszterdamban munkáit az UNSEEN-en. A fotó történetmesélő szerepéről, saját életéből merített tapasztalatairól és nemzetközi sikereiről beszélgettünk.

„Úgy tekintek a képeimre, mint a lelkem egy-egy darabjára” — Beszélgetés Mari Ornellával

Az 1996-ban Belgiumban született magyar–olasz származású Mari Ornella szociológiai tanulmányai után végezte el a MOME fotográfia mesterszakát. Through Hardship to the Stars című diplomamunkája önanalízissel, saját határainak átlépésével, a társadalom által felállított irreális elvárásokkal, a nőiesség kérdéseivel, illetve traumafeldolgozással foglalkozik.  2023-ban ezzel a projektjével választották be a Futures Photography művészei közé. Humoros, szürreális, őszinte és nyers stílusa nem csak személyes, hanem kereskedelmi munkáiban is visszaköszön. A fotózás szeretetéről, alkotói attitűdjéről és a diplomamunkájáról beszélgettünk.

„Frida univerzális művészete mindenütt jelen van” – beszélgetés Perla Labarthe Álvarezzel, a Frida Kahlo Múzeum igazgatójával

A Kék Ház Frida Kahlo és Diego Rivera közös szándékának köszönhetően vált múzeummá, amely 1958-ban nyitotta meg kapuit, négy évvel Frida halála után. A múzeum nem csupán Frida otthonát és műhelyét őrzi, hanem életének és művészetének mélységeibe is betekintést nyújt. Perla Labarthe Álvarezzel, a múzeum igazgatójával beszélgettünk Frida Kahlo évtizedekig elzárt fotógyűjteményéről, amely 2025. január 12-ig a Mai Manó Házban tekinthető meg.

„Fontos, hogy ne vegyék el a szerelmet a fotográfiától” – beszélgetés Jelen Ádámmal

Az 1994-ben született Jelen Ádám forgatókönyvíróként kezdte pályáját, majd idővel úgy döntött, hogy történeteit a fotográfia nyelvén is szeretné megfogalmazni. Figyelme elsősorban a divat- és a portréfényképezés felé fordult, miközben autonóm, személyes hangvételű anyagain is folyamatosan dolgozik. Élt és alkotott Párizsban, valamint Barcelonában, de jelenleg is több független nemzetközi magazinnal dolgozik együtt. A képeim beszélnek, mert én nem tudok című első önálló kiállítása október 16-ig ingyenesen látogatható a Mai Manó Ház PaperLab Galériájában. Ebből az alkalomból beszélgettünk az alkotóval.